Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/96821

Title: ¿Hacia un turismo más sostenible tras el COVID-19? Percepción de las agencias de viajes españolas
Other Titles: Towards a more sustainable tourism after COVID-19?Perception of spanish travel agencies
Issue Date: 2020
Publisher: Escuela Universitaria de Turismo. Universidad de Murcia
Citation: Gran Tour: Revista de Investigaciones Turísticas, nº 21 (2020)
ISSN: 2172-8690
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::33 - Economía::338 - Situación económica. Política económica. Gestión, control y planificación de la economía. Producción. Servicios. Turismo. Precios
Keywords: COVID-19
Turismo sostenible
Ecoturismo
Masificación turística
Intermediación turística
Agencias de viajes
ODS
COVID-19
Sustainable tourism
Ecotourism
Overtourism
Tourist intermediation
Travel agencies
SDG
Abstract: Algunos de los rasgos característicos del turismo sostenible ofrecen una mejor predisposición a cumplir los protocolos sanitarios necesarios cuando se retomen las actividades en el sector turístico tras la Crisis del COVID-19. Se observa este periodo como una oportunidad para reconsiderar una transformación del sistema turístico global hacia uno más alineado con los Objetivos de Desarrollo Sostenible para 2030 (ODS) de las Naciones Unidas y se augure que existirá un auge de este nicho de mercado tras la pandemia. Las agencias de viajes se están quedando fuera de esta realidad y el presente trabajo, por medio de una gran encuesta, analiza el impacto en un sector que percibe la coyuntura actual como un punto de inflexión a partir del cual el turismo sostenible va a ir en aumento en el mercado y observa con temor la escasez de oferta especializada a su alcance y el desconocimiento de este tipo de producto.
Some of the characteristic features of sustainable tourism offer a better predisposition to comply with the necessary sanitary protocols when activities in the tourism sector are resumed after the COVID-19 Crisis isolation. It´s considered this period as an opportunity to reconsider a transformation of the global tourism system towards one more aligned with the United Nations’ Sustainable Development Goals for 2030 (SDGs) and it is predicted that there will be a boom of this market niche after the pandemic. Travel agencies are staying out of this reality and this study, through a large survey, analyzes the impact in a sector that perceives the current situation as a tur ning point from which sustainable tourism will go in increase in the market and observes with fear the shortage of specialized offer within its reach and the ignorance of this type of product.
Primary author: Rivera García, Jorge
Pastor Ruíz, Ricardo
URI: http://hdl.handle.net/10201/96821
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 24
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Nº 21 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hacia un turismo más sostenible.pdf617,26 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons