Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/educatio.432971

Title: Estudio piloto de variables socio-emocionales, ansiedad y flow en alumnos de grado profesional de música mediante actividades BAPNE
Other Titles: Pilot study of socio-emotional variables, anxiety and flow in music students through BAPNE activities
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1989-466X
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Ansiedad
BAPNE
Emociones
Flow
Educación musical
Socialización
Anxiety
Emotions
Music education
Socialization.
Abstract: El objetivo de esta investigación es hacer un análisis exploratorio a través de un diseño cuasi-experimental con grupo control no equivalente de los efectos que las actividades del método BAPNE tienen sobre las emociones, la ansiedad, el “flow” y la conducta social en alumnos de Grado Profesional de Música. Los resultados obtenidos apoyan nuestras hipótesis de investigación con diferencias estadísticamente significativas en medidas pre-post del grupo experimental con p< .05 para emociones, ansiedad-estado y flow. Sugiriendo que las actividades BAPNE, favorecen las emociones agradables, disminuyen la ansiedad estado y generan una experiencia alta de flow. Para la conducta social, sin embargo, no se han detectado cambios significativos en las medidas tomadas con el cuestionario BAS3.
Adopting a quasi-experimental design with a non-equivalent control group, this study conducts an exploratory analysis of the effects that BAPNE activities have on the emotions, anxiety, flow, and social behavior of music students. The results obtained support our research hypothesis with statistically significant differences in pre-post measures of the experimental group with p < .05 for emotions, stateanxiety and flow. They suggest that BAPNE activities favor pleasant emotions, decrease state anxiety and generate a high flow experience. For social behavior, however, no significant changes were reported for the measures taken with the BAS3 questionnaire.
Primary author: Moral Bofill, Laura
Vicedo Molla, Francisco
Romero Naranjo, Francisco Javier
Collection: Vol. 38, Nº 2 (2020)
URI: http://hdl.handle.net/10201/94237
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/educatio.432971
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 38, Nº 2 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432971-Texto del artículo-1468291-1-10-20200625.pdf1,45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons