Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/j/324191

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorColomer Rubio, Juan Carlos-
dc.contributor.authorSáiz Serrano, Jorge-
dc.contributor.authorBel Martínez, Juan Carlos-
dc.date.accessioned2020-06-24T10:18:38Z-
dc.date.available2020-06-24T10:18:38Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn1699-2105-
dc.identifier.issn1989-466X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/94083-
dc.description.abstractEl presente estudio describe la competencia digital en el tratamiento de contenidos de Ciencias Sociales de futuros maestros. Para ello se recurre al TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) y se analizan los resultados de un cuestionario sobre las concepciones al respecto de 153 estudiantes del Grado de Magisterio en Educación Primaria. Las conclusiones confirman un mayor autoconocimiento de contenidos pedagógicos o tecnológicos, frente a los disciplinares, lo que imposibilita, siguiendo la aplicación del modelo, el desarrollo de una competencia digital docente efectiva para el desarrollo de una didáctica crítica en Ciencias Sociales.es_ES
dc.description.abstractThe present study describes the use of digital competence in the treatment of Social Science contents in future teachers. 153 Primary Education Degree students were asked to complete a questionnaire which was analyzed through TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge). The conclusions confirm a greater self-knowledge of pedagogical or technological contents, as opposed to disciplinary ones, which makes it impossible, following the model application, to develop digital teaching competence for the development of a critical didactics in Social Sciences.es_ES
dc.description.abstractLa présente étude décrit la compétence numérique dans le traitement des contenus des sciences sociales des futurs enseignants. À cette fin, on utilise le TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge), en examinant les résultats d’un questionnaire sur les conceptions de 153 étudiants du cursus de Professeur des Écoles. Les conclusions confirment une meilleure connaissance des contenus pédagogiques ou technologiques, par rapport aux disciplinaires, ce qui complique, en suivant l’application du modèle, le développement d’une compétence numérique des enseignants efficace pour promouvoir une didactique critique des sciences sociales.es_ES
dc.formatapplication/pdfes_ES
dc.format.extent22es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.publisherUniversidad de Murciaes_ES
dc.relation.ispartofseriesEducatio Siglo XXI - V. 36, N. 1, 2018es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTecnología educativaes_ES
dc.subjectFormación del profesoradoes_ES
dc.subjectEducación primariaes_ES
dc.subjectCiencias socialeses_ES
dc.subjectTPACKes_ES
dc.subjectCompetencias históricases_ES
dc.subjectEducational technologyes_ES
dc.subjectTeacher traininges_ES
dc.subjectPrimary educationes_ES
dc.subjectSocial scienceses_ES
dc.subjectHistorical competenceses_ES
dc.subjectLa technologie éducativees_ES
dc.subjectLa formation des enseignantses_ES
dc.subjectL’enseignement primairees_ES
dc.subjectLes concours historiqueses_ES
dc.subjectLes sciences socialeses_ES
dc.subject.otherCDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo librees_ES
dc.titleCompetencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACKes_ES
dc.title.alternativeDigital competence in future teachers of Social Sciences in Primary Education: analysis of the TPACK frameworkes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.6018/j/324191-
Appears in Collections:Vol. 36, Nº 1 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
06_Educatio_siglo_XXI_V36_N1_2018.pdf517,74 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons