Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/93812

Title: Impacto de la calculadora electrónica en la educación matemática primaria: un estudio cuasiexperimental en tercer nivel.
Other Titles: Impact of hand-held calculator onto the primary mathematical education: a quasi-experimental study in 3er grade
Issue Date: 1994
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-4068
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Innovación curricular
Educación primaria
Diseño cuasiexperimental
Matemáticas
Calculadoras
Curricular change
Primary education
Quasi-experimental design
Mathematics
Calculators
Abstract: Este estudio cuasiexperimental muestra los efectos del uso de calculadoras elementales en la enseñanza de las Matemáticas de 3º de Primaria. Propone una integración plena de la calculadora en el currículo y su disponibilidad parcial en los exámenes. Un efecto adverso se detecta en cálculo mental. Efectos positivos se detectan en destrezas de cálculo y en actitudes hacia las Matemáticas y hacia la propia calculadora. No se detectan efectos en desarrollo cognitivo numérico, numeración básica, resolución de problemas y rendimiento matemático general.
This quasi-experimental study shows the effects of the use of hand-held calculators for teaching primary mathematics (third grade of Spanish school system). Proposing a full integration of calculators into the curriculum and the partial availability of the machine in postests. An adverse effect is detected on numerical estimation. Positive effects are detected on computational skills and attitude towards Mathematics and towards the calculator. No effects on numerical cognitive development, basic numeration, solving problems and general mathematical performance.
Primary author: Fernández Cano, Antonio
Collection: RIE - Revista de investigación Educativa, Vol. 12, N. 24, 1994
URI: http://hdl.handle.net/10201/93812
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 17
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol.12, Nº 24 (1994)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
02_RIE0212-4068Nº24AÑO1994.pdf1,16 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons