Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/reifop.348061

Title: Actitud hacia las matemáticas en el Grado de Maestro de Primaria
Other Titles: Future teachers´ attitudes towards Mathematics
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1575-0965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Actitud
Matemáticas
Maestro
Dominio afectivo
Attitude
Mathematics
Teacher
Affective domain.
Abstract: La actitud hacia las matemáticas de los futuros maestros puede condicionar la enseñanza de esta materia en los primeros niveles educativos. Para conocer cual es la actitud de los alumnos del Grado de Maestro de Primaria se ha consultado a lo largo de seis cursos académicos a 1150 alumnos de la facultad de Educación de la universidad de Murcia de 2.º, 3.º y 4.º. Se les ha aplicado el cuestionario de Auzmendi (1992) que consta de 25 ítems en una escala de Likert de 1 a 5. Los resultados indican que uno de cada tres alumnos tiene una actitud negativa (inferior a 3), y que los alumnos de 4.º tienen una actitud más alta. El ítem de mejor puntuación es uno del factor confianza y el de peor uno del factor agrado.
Future teachers' attitudes towards mathematics can influence the teaching of this subject-­‐matter in the earlier years. In order to know their attitudes, 1,150 Primary Education students (2nd, 3rd and 4th years) of the Faculty of Education at the University of Murcia were surveyed during 6 academic years. They were given the Auzmendi (1992) test which is composed of 25 items on a 1-­‐5 Likert scale. The results show that 1 in 3 students has a negative attitude (lower than 3). They also show that men have a more favourable attitude than women and that 4th-­‐year students have the highest attitude. The item with the highest score refers to the self-­‐confidence factor whereas the one with the lowest score relates to the liking factor.
Primary author: Nortes Martínez-­‐Artero, Rosa
Nortes Checha, Andrés
Collection: Vol. 23, Núm. 2 (2020)
URI: http://hdl.handle.net/10201/92549
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.348061
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 15
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 23, Núm. 2 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
348061-Texto del artículo-1426181-1-10-20200414.pdf298,18 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons