Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/red.402621

Title: El pensamiento computacional en educación. Análisis bibliométrico y temático
Other Titles: Computational thinking in education. Bibliometric and thematic analysis
Issue Date: 13-Apr-2020
Date of creation: 2020
ISSN: 1578-7680
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales
Keywords: Pensamiento computacional
Revisión sistemática
Análisis de contenido
Bibliometría
Método de investigación
Lenguaje de programación
Computational thinking
Systematic review
Data analysis
Research method
Programming language
Abstract: El pensamiento computacional se está considerando actualmente como una de las competencias más demandadas y, de ahí, su planteamiento en el contexto educativo. Este trabajo trata de analizar la literatura científica sobre la aplicación del pensamiento computacional en el ámbito educativo publicada en las colecciones principales de la base de datos Web of Science. Para lograrlo, se lleva a cabo una revisión sistemática donde se han tenido en cuenta las variables de año de publicación, los países con más producciones, las autorías más productivas en este campo y fuentes documentales con mayor número de publicaciones. Asimismo, se ha realizado una clasificación según los tipos de documentos y los métodos de investigación utilizados, así como las etapas educativas objeto de estudio y los lenguajes de programación utilizados. Se ha hallado una tendencia creciente de publicaciones en esta temática, donde España es uno de los países donde más se publica. Además, se ha observado cómo este campo de estudio se ha abordado desde los dos principales métodos de investigación –cuantitativo y cualitativo— y la etapa educativa más investigada es la educación primaria
The status of computational thinking as one of the most demanded skills explains why suggestions are currently being made to apply it within the educational context. This paper constitutes an attempt to analyze the scientific literature on the implementation of computational thinking in the field of education published in the most important Web of Science database collections. To achieve this, a systemic revision was made where attention was paid to four variables, namely: publication year; countries with more productions; the most productive authors in this field; and documentary sources with a higher number of publications. Added to this, we carried out a classification according to the types of documents and the research methods used, along with the educational stages under study and the programming language adopted. Publications are undoubtedly on an upward trend, Spain standing out as one of the most productive countries in this area. Likewise, evidence demonstrates not only that this field of study has been addressed using the two main research methods —quantitative and qualitative— but also that the emphasis has traditionally been placed on the primary education stage
Primary author: Roig-Vila, Rosabel
Moreno-Isac, Víctor
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 63, 2020
URI: http://hdl.handle.net/10201/89644
DOI: https://doi.org/10.6018/red.402621
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 24
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2020, N. 63

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
402621-Texto del artículo-1403811-1-10-20200307.pdf383,5 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons