Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/84863

Title: Precariedad laboral en la educación básica de México
Issue Date: 2019
Publisher: Ateneo Cantonal de Estudios Políticos (ACEP)
ISSN: 2386-6098
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::33 - Economía::331 - Trabajo. Relaciones laborales. Ocupación. Organización del trabajo
Keywords: Precariedad laboral
Modelos de desarrollo
Neoliberalismo
Sindicalismo
Trabajadores docentes
Job insecurity
Development models
Neoliberalism
Trade unionism
Teaching workers
Abstract: La precariedad laboral habría que relacionarla con los modelos de desarrollo económico por los que ha atravesado México. Estos modelos van sometiendo a todas las actividades productivas y con ellas a la fuerza laboral a las necesidades de ganancia del capi tal. La precariedad laboral de los trabajadores docentes de educación básica, ya sea por las condiciones precarias de los planteles escolares, por las condiciones de ingreso y permanencia en el ámbito laboral, o por sus remuneraciones salariales, ha sido u na constante en los dos últimos modelos de desarrollo económico, el llamado desarrollo estabilizador y el neo - liberalismo . Sus condiciones precarias se van agudizar con el modelo neoliberal ya que se les van imponer los principios de competencia, eficiencia y despido. El nuevo gobierno, el de la cuarta transformación, anuló la reforma educativa del anterior gobierno neoliberal y, con nuevas leyes educativas, pretende, en todos los órdenes, terminar con la precariedad laboral docente.
Labor precariousness should be related to the economic development models that Mexico has gone through. These models are subjecting all productive activities and with them to the workforce to the needs of capital gain. The precarious employment of teachers in b asic education, whether due to the precarious conditions of school sites, the conditions of entry and permanence in the workplace, or their salary remuneration, has been a constant in the last two models of economic development, the so - called stabilizing d evelopment and neo - liberalism. Its precarious conditions will be sharpened with the neoliberal model since the principles of competition, efficiency and dismissal will be imposed. The new government, that of the fourth transformation, annulled the educatio nal reform of the previous neoliberal government and, with new educational laws, intends, in all orders, to end teacher precariousness.
Primary author: Paz Calderón, Julián
Macías Gamboa, Saúl
Collection: Nº11 (2019)
URI: http://hdl.handle.net/10201/84863
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Temporary material: Siglo 21
Siglo XXI
Geographic Materia: Mexico
Appears in Collections:Nº11 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nº11-8-educacionbasica.pdf359,95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons