Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/02

Title: Actitudes de alumnado preadolescente ante la seguridad digital: un análisis desde la perspectiva de género
Other Titles: Pre-teens students’ attitudes about e-safety: an analysis from a gender perspective
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Género
Seguridad digital
Preadolescencia
Competencia digital
Gender
Digital safety
Pre-teens
Digital competence
Abstract: Este artículo presenta los resultados de una investigación centrada en conocer el grado de desarrollo de la competencia digital de niñas y niños de 11 y 12 años de la Comunidad Autónoma de Galicia. El foco se pone en el desarrollo de la identidad digital y la gestión de la privacidad, cuestiones de seguridad digital en el marco de referencia DigComp. Se presenta un estudio mixto que combina seis estudios de casos y la administración de una prueba de evaluación de la competencia digital (ECODIES) en la que participan, atendiendo a las variables de género y dimensión seguridad, 486 escolares. Los resultados apuntan a una discordancia entre las buenas actitudes y alta concienciación en el uso seguro de la tecnología, especialmente por parte de las niñas, y las prácticas reales en la red, mediadas por los discursos de alarma social que afectan a las formas de participación de uno y otro género.
This article presents the results of an investigation focused on knowing the degree of development of the digital competence of girls and boys aged 11 and 12 in the Autonomous Community of Galicia (Spain). The focus is on the development of digital identity and privacy management, digital security issues in the DigComp framework. We present a mixed study that combines six case studies and the administration of a digital competence assessment test (ECODIES) that included participation, according to the gender and security dimension variables, of 486 schoolchildren. The results reveal a disagreement between good attitudes and high awareness in the safe use of technology, especially by girls, and real practices on the web, mediated by social alarm discourses that affect the forms of participation of both genders.
Primary author: Alonso Ferreiro, Almudena
Regueira, Uxía
Zapico Barbeito, María Helena
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 61, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/77122
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/02
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 29
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2019, N. 61

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
06_RED_N61_2019.pdf559,48 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons