Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/07

Title: Las TIC en la atención a la diversidad educativa: el caso de la Comunidad Autónoma Vasca
Other Titles: ICT in the attention to educational diversity: the case of the Basque Autonomous Community
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: TIC
Política educativa
Inclusión
Cuidado de la infancia
Justicia social
ICT
Educational policies
Inclusion
Child care
Social justice
Abstract: El propósito de este artículo es acercarnos a las políticas educativas que desde la Consejería de Educación del Gobierno Vasco sostienen la propuesta de impulsar el desarrollo de una escuela inclusiva. Nuestra mirada se centra en el recorrido de estas políticas a lo largo de los últimos diez años y en indagar en el análisis de textos, con el fin de constatar si hay o no una falta de vinculación con la mayoría de estas iniciativas y estudios de casos, respecto a las posibilidades y limitaciones de las TIC en la atención a la diversidad. Para ello analizaremos los planes y programas para la atención a la diversidad de la Consejería de Educación del Gobierno Vasco identificando el papel que se designa en las mismas a las Tecnologías de la Información y la Comunicación; y analizaremos dos estudios de caso en el País Vasco, donde las TIC se han mostrado valiosas, en el trabajo con colectivos vulnerables y desfavorecidos.
The purpose of this article is to approach to the educational policies that support the proposal of the Ministry of Education of the Basque Government to promote the development of an inclusive school. Our focus is on the path of these policies over the past ten years and on investigating text analysis, where there is a lack of connection with the most of these initiatives and case studies, in relation to the possibilities and limitations of ICTs in the attention to diversity. For this, we will analyze the plans and programs for the attention to the diversity of the Ministry of Education of the Basque Government identifying the role that is designated to Information and Communication Technologies in them; and we will analyze two case studies in the Basque Country, where ICTs have been proved valuable, in working with vulnerable and disadvantaged groups.
Primary author: Ochoa-Aizpurua Aguirre, Begoña
Correa Gorospe, José Miguel
Gutiérrez-Cabello Barragán, Aingeru
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 61, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/77082
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/07
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 21
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Geographic Materia: País Vasco (España)
Appears in Collections:2019, N. 61

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01_RED_N61_2019.pdf347,73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons