Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/red/60/01

Title: Evaluación de software de producción de objetos en Realidad Aumentada con fines educativos
Other Titles: Evaluation of object production software in Augmented Reality for educational purposes
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Realidad Aumentada
Evaluación del software
Materiales multimedia;
Educación superior
Investigación educativa
Augmented reality
Software evaluation
Multimedia materials
Higher education
Educational research
Abstract: El interés del presente artículo está destinado a evaluar las posibilidades que ofrece el software de producción de Realidad Aumentada (RA) existente en el momento actual para su incorporación en el ámbito educativo, con el objeto de identificar aquellas características que se adecuen a las necesidades de los docentes que pretendan diseñarlos, producirlos e incorporarlos a sus aulas. Para ello se construyó un cuestionario destinado a indagar sobre el grado de conocimiento que los expertos que evaluaron los diferentes software poseían de diferentes programas existentes en el mercado para la producción de objetos en RA. Entre los resultados obtenidos, destacar que, ante la falta de estudios que valoren el software de producción de objetos de aprendizaje en RA, el presente trabajo aporta indicaciones, tanto para la selección del mismo, como para tener criterios para su valoración. De las conclusiones obtenidas, destacar que el trabajo ha permitido identificar los diez programas que son más conocidos por los expertos en los momentos en los cuales se realizan, como, por ejemplo: Arlab, Armedia, Arpa, ARTTolkit, Aurasma, Blippar, Designers artoolkit, Layar, Vuforia y Wikitude.
This article has the main interest to evaluate the possibilities offered by the existing Augmented Reality (AR) production software for its incorporation into the educational field, in order to identify those characteristics that meet the needs of teachers who intend to design, produce and incorporate them into their classrooms. For this purpose, a questionnaire was created to investigate the degree of knowledge that the experts who evaluated the different software possessed of different existing programs in the market for the production of objects in AR. Among the results obtained, it should be noted that, in the absence of studies that assess the production software of learning objects in AR, this work provides indications, both for the selection of the same, and to have criteria for its assessment. From the conclusions obtained, highlight that the work has allowed to identify the ten programs that are most known by the experts at the moments in which they are made, such as: Arlab, Armedia, Arpa, ARTTolkit, Aurasma, Blippar, Designers artoolkit, Layar, Vuforia and Wikitude.
Primary author: Cabero Almenara, Julio
Llorente Cejudo, María del Carmen
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 60, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/77065
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/60/01
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 23
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2019, N. 60

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
08_RED_N60_2019.pdf441,11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons