Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.3.371341

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorIglesia Villasol, María Covadonga de la-
dc.date.accessioned2019-11-13T14:15:52Z-
dc.date.available2019-11-13T14:15:52Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn15750965-
dc.identifier.issn02138647-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/76561-
dc.description.abstractThe orientation of the Spanish educational system towards teaching-learning scenarios that transcend the walls of physical classrooms towards virtual platforms, opens asynchronous learning channels, and leads to rethinking how students learn, what uses they make of virtual platforms, how they interrelate with them and with each other, and how they acquire knowledge and develop competences. The work addresses the implementation of the Learning Based on a Teaching Project (ABPD) methodology through the descriptive analysis of the uses and statistical registers, which as a footprint, leave the students in face-to-face courses in the virtual campus, moddle platform. For this purpose, markers that identify progress in the learning process are established, according to a prefixed rubric, and supplemented with information from ad-hoc questionnaires, as well as the grades obtained and their correlations. As a case, descriptive results are presented of an accumulated group of students of the Master's Degree in Teacher Training, in the specialty of Economics and Business Administration of the UCM, which allow to define different typologies in their approach to materials, with differentiated patterns of learning according to the digital gaps.es_ES
dc.description.abstractLa orientación del sistema educativo español hacia escenarios de enseñanza-aprendizaje que traspasan los muros de las aulas físicas hacia plataformas virtuales, abre canales asincrónicos de aprendizaje, y lleva a replantearse cómo aprenden los estudiantes, qué usos hacen de las plataformas virtuales, cómo se interrelacionan con ellas y entre sí, y cómo adquieren conocimientos y desarrollan competencias. El trabajo aborda la implementación de la metodología Aprendizaje Basado en un Proyecto Docente (ABPD) a través del análisis descriptivo de los usos y registros estadísticos, que a modo de huella, dejan los estudiantes en cursos presenciales en el campus virtual, plataforma moddle. Para ello se establecen, según una rúbrica prefijada, unos marcadores que identifican los avances en el proceso de aprendizaje, y se complementa con información de cuestionarios ad-hoc, así como las calificaciones obtenidas y sus correlaciones. A modo de caso se presentan resultados descriptivos de un grupo acumulado de estudiantes del Máster de Formación del Profesorado, en la especialidad de Economía y Administración de Empresas de la UCM, que permiten definir tipologías diversas en su aproximación a los materiales, con patrones diferenciados de aprendizaje según las brechas digitales.es_ES
dc.formatapplication/pdfes_ES
dc.format.extent19es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.publisherUniversidad de Murciaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRegistros de usoses_ES
dc.subjectAprendizajees_ES
dc.subjectCompetenciases_ES
dc.subjectLearning analyticses_ES
dc.subjectRecords of useses_ES
dc.subjectStudentses_ES
dc.subjectLearninges_ES
dc.subjectStatisticses_ES
dc.subjectSkillses_ES
dc.subjectLearning analyticses_ES
dc.subject.otherCDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo librees_ES
dc.titleHuellas de los estudiantes en las plataformas virtuales. Aplicación para evaluar una metodología de aprendizaje activo.es_ES
dc.title.alternativeFootprints of Students on Virtual Platforms. Application to evaluate an Active Learning Methodology-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.3.371341-
Appears in Collections:Vol. 22, Núm. 3 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
371341-Texto del artículo-1332381-1-10-20190930.pdf614,11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons