Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.3.347231

Title: Acción tutorial y tecnología: propuesta formativa en educación primaria
Other Titles: Tutorial Action and Technology: Formative Proposal in Primary Education
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 02138647
15750965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Acción tutorial
Competencia digital
Formación de docentes
Aprendizaje en línea
Tutorial action
Digital competences
Teacher training
E-learning
Abstract: La mayoría de los menores de edad hace uso diario de las tecnologías, por lo que abordar las competencias digitales desde la acción tutorial a través de la función orientadora de todos los docentes es fundamental. El objetivo es describir el conocimiento inicial de los docentes sobre el plan de acción tutorial, temáticas y las competencias digitales en acción tutorial. Para ello se ha diseñado e implementado una acción formativa ad hoc de forma telemática, en acción tutorial y tecnologías. Siendo la muestra 26 tutores de Educación Infantil y Primaria. Para la recogida de datos se diseñaron dos cuestionarios y una encuesta de satisfacción. Los resultados ponen de manifiesto que hay una actitud favorable hacia las competencias digitales y su inclusión en la acción tutorial, esta actividad formativa mejoró la competencia tecnológica dentro de la acción tutorial.
The vast majority of under-age people use technology daily. We believe that it is essential to work on these topics and mastering digital competences in tutorial actions through the guiding function of all teachers. The current investigation describes the initial knowledge of teachers on topics related to the tutorial action plan and the digital competences in tutorial action. The study sample was 26 participants of pre-school and primary education teachers. The tools used to collect information were two questionnaires and a Satisfaction Survey. The results of the analysis show that there is a favourable attitude towards digital competences and their inclusion in the tutorial action, this training course led to a slight improvement in the competences in technology and tutorial action.
Primary author: López Mayor, Cristian
Cascales-Martínez, Antonia
URI: http://hdl.handle.net/10201/76548
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.3.347231
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 17
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 22, Núm. 3 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
347231-Texto del artículo-1332421-1-10-20190930.pdf205,52 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons