Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.363911

Title: Desarrollo del pensamiento histórico en las aulas a través de un programa formativo para Enseñanza Secundaria
Other Titles: Development of historical thinking in the classroom through a training programme for Secondary Education
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0213-8646
1575-0965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Evaluación de programas
Pensamiento histórico
Enseñanza de la historia
Enseñanza secundaria
Evaluation of programmes
Historical thinking
Teaching history
Secondary education
Abstract: La evaluación de un programa formativo es un indicador valioso de la planificación seguida para articular con destreza la intervención y líneas de acción de cualquier proceso de enseñanza. Este artículo describe el camino recorrido para desarrollar y evaluar un programa de formación que versa sobre la enseñanza de la historia y la evaluación de competencias históricas en Enseñanza Secundaria, a partir de un modelo innovador que promueve la teoría del pensamiento histórico, como eje principal. Dicho programa formativo fue implementado y evaluado con estudiantes del Máster de Formación del Profesorado de Enseñanza Secundaria. Para ello se siguió un diseño cuantitativo, concretamente de tipo descriptivo no experimental tipo encuesta. Los resultados han sido satisfactorios, poniéndose en valor la adecuación del diseño y modelo de trabajo planteados. Los objetivos del programa se han cumplido, siendo algunos de los mejor valorados los referentes al aprendizaje en el diseño de unidades didácticas para la enseñanza de la historia y a la enseñanza sobre pensamiento histórico, la cual manifestaron útil para su formación como docentes. Igualmente, se ha demostrado que el aprendizaje de competencias históricas a través de la problematización del pasado, favorece la construcción de una ciudadanía capaz de lidiar exitosamente con la problemática viniente en la sociedad actual.
The evaluation of a training program is a valuable indicator of the planning followed to skillfully articulate the intervention and lines of action of any teaching process. This article describes the path taken to develop and evaluate a training program that deals with the teaching of history and the evaluation of historical competencies in Secondary Education, based on an innovative model that promotes the theory of historical thought as its main axis. This training program was implemented and evaluated with students from the Master's in Teacher Training in Secondary Education. For this purpose, a quantitative research was followed, specifically a non-­‐experimental, descriptive design study, based on a survey. The results have been satisfactory, valuing the adequacy of the design and working model proposed. The objectives of the programme have been met, some of the best valued being those relating to learning in the design of didactic units for the teaching of history and the teaching of historical thought, which proved useful for their training as teachers. Likewise, it has been demonstrated that the learning of historical skills through the problematization of the past favors the construction of a citizenry capable of successfully dealing with the problems arising in today's society.
Primary author: Guerrero Romera, Catalina
López-García, Alejandro
Monteagudo Fernández, José
Collection: REIFOP - Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, V. 22, N. 2, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/76475
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.2.363911
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 13
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 22, Núm. 2 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10_REIFOP_V22_N2_2019.pdf352,52 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons