Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/76433

Title: Competencia digital mediante apps de temática patrimonial en el marco DigComp.
Other Titles: Digital competence using heritage theme apps in the DigComp framework
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0213-8646
1575-0965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Competencia digital
Dispositivos móviles
Apps
Educación patrimonial
Digital competence
Mobile devices
Heritage education
Abstract: [ES] El siguiente artículo analiza la potencialidad para el fomento de la competencia digital que conllevan las apps sobre el patrimonio cultural en el estado español. Para ello, se ha empleado el método OEPE integrando una herramienta elaborada ad hoc para el análisis de estas aplicaciones que cuenta con cinco dimensiones. Para este estudio se ha tomado en cuenta el marco teórico para la competencia digital DigComp propuesta por la Unión Europea y se han extrapolado las variables afines extraídas de la herramienta a este marco. La muestra ha sido de 88 apps seleccionadas a partir de la adaptación de los filtros de inclusión/ exclusión del OEPE para apps de temática patrimonial. Los resultados muestran un impulso bajo en las habilidades más complejas para el desarrollo de la competencia digital, siendo el área del tratamiento de la información la más enriquecedora y la creación de contenidos la menos trabajada.
[EN] The following article analyses the potential for the development of the Digital Competence of the Spanish apps which subject is the cultural heritage. To carry out this study the OEPE method has been used, integrating an ad hoc tool for the analysis of these applications. For the theoretical framework, it has been taken into account the variables and standards proposed by DigComp’s project done by the European Union and those criteria have been extrapolated to our tool’s dimensions. The sample consisted of 88 apps selected from the adaptation of OEPE’s inclusion/exclusion filters for heritage theme apps. The results show a low impulse in the most complex skills for the development of the Digital Competence, being the area of the information treatment the most enriching and the creation of content the least worked.
Primary author: Ibáñez-Etxebarría, Alex
Kortabitarte, Aroia
Castro, Pablo de
Gillate, Iratxe
Collection: REIFOP - Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, V. 22, N. 1, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/76433
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.356231
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 15
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 22, Núm. 1 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14_REIFOP_V22_N1_2019.pdf352,11 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons