Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.3.318301

Title: Uso del humor e inteligencia emocional en estudiantes de Secundaria
Other Titles: Use of humour and emotional intelligence in Secondary Education students
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0213-8646
1575-0965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Uso del humor
Inteligencia emocional
Estudiantes
Adolescentes
Use of humor
Emotional intelligence
Students
Adolescents
Abstract: En la presente investigación, se evaluó a 1304 estudiantes de Secundaria (14-­‐18 años) con el objetivo de analizar la relación entre uso del humor e inteligencia emocional. Los resultados muestran como los chicos hacen un mayor uso del humor y de la gestión de las emociones en sus relaciones sociales. El uso del humor no mostró efecto en atención, mientras que el humor contraproducente presentó un efecto indirecto y significativo (B=.22, p<.005) con comprensión y el humor de automejora mostró un efecto directo y significativo (B=.53, p<.001; R 2 =44.5%) con regulación. Los datos mostraron como un 68.02% de los adolescentes mostraron bajos niveles de inteligencia emocional y del uso del humor. Como conclusión, afirmar que los datos de la investigación evidencian la necesidad de trabajar programas de entrenamiento en el uso del humor y la inteligencia emocional que les puedan proporcionar soporte emocional y servir en la gestión de conflictos.
In the present investigation, 1304 Secondary students (14-­‐18 years old) were evaluated in order to analyze the relationship between the use of humor and emotional intelligence. The results show how boys make greater use of humor and the management of emotions in their social relationships. The use of humor showed no effect in Attention, while the counterproductive mood presented an indirect and significant effect (B = .22, p <.005) with Understanding and the mood of self-­‐improvement showed a direct and significant effect (B = .53 , p <.001; R2 = 44.5%) with Regulation. The data showed that 68.02% of adolescents showed low levels of emotional intelligence and the use of humor. As a conclusion, to affirm that the data of the investigation show the need to work training programs in the use of humor and emotional intelligence that can provide emotional support and serve in the management of conflicts.
Primary author: Salavera Bordás, Carlos
Usán Supervía, Pablo
Collection: REIFOP - Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, V. 21, N. 3, 2018
URI: http://hdl.handle.net/10201/76285
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.3.318301
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 14
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 21, Núm. 3 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01_REIFOP_V21_N3_2018.pdf224,84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons