Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/75562

Title: Expresión corporal y aprendizaje de la Música en Educación Secundaria. Diferencias y relaciones según la edad, sexo, y gusto por la Música
Other Titles: Body Expression and Music Learning in Secondary School. Differences and Associations by Age, Sex, and Interest in Music
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-4068
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Expresión corporal
Educación musical
Motivación
Aprendizaje
Body expression
Music education
Motivation
Learning
Abstract: El objetivo del presente estudio fue conocer la opinión del alumnado de Educación Secundaria sobre el empleo de la expresión corporal en la asignatura de Música, y si esta difería o se asociaba de forma diferente en función de la edad, el sexo, y su gusto por la música. Participaron 2017 estudiantes que cumplimentaron el cuestionario “Expresión corporal y aprendizaje de la Música en Educación Secundaria”. Se empleó análisis factorial, ANOVA de un factor, prueba T de Student, y análisis de regresión. Los datos presentaron una alta validez y consistencia interna en cada una de las tres dimensiones obtenidas: Aprendizaje de la Música (F1), relación con los compañeros (F2) y motivación hacia la Música (F3). En los 3 factores, la puntuación fue más alta en chicas y en el alumnado que manifestó tener más gusto por la Música. Tanto el aprendizaje de la Música mediante la expresión corporal (F1), como la motivación provocada (F3), disminuían a medida que aumentaba la edad. La relación con los compañeros (F2) era similar en todas las edades. Se sugiere, un incremento de las prácticas que implique movimiento corporal durante las clases de Música. Estas actividades deben llevarse a cabo prioritariamente en los más jóvenes, y establecer medidas adicionales de motivación para involucrar tanto a los chicos como a aquellos jóvenes que manifiestan tener un menor gusto por esta asignatura.
The aim of this study was to know the opinion of secondary school students about the employment of body expression in music class and if it differed or was associated differently depending on the age, sex, and interest in music. A total of 2,017 secondary school students participated in the study by completing the Body Expression and Music Learning in Secondary School questionnaire. The statistical tests employed were the factor analysis, ANOVA analysis, Student’s T and linear regression analysis. The data showed a high validity and internal consistency in each of three obtained factors: music learning (F1), relationship with classmates (F2) and motivation towards music (F3). The results were higher in girls and in students with more interest in music for all the three factors. Music learning through body expression (F1) and motivation (F3) decreased when age increased. The relationship with classmates (F2) was similar in all ages. An increase of body movement during music lessons is suggested. These activities must be performed mainly in younger students and additional motivational measures should be established to involve both boys and young learners who demonstrate less interest in this subject.
Primary author: Ruiz-Ariza, Alberto
García-Carvajal, Elisabet
Marín-López, Javier
Sánchez-López, M. Virginia
Martínez-López, Emilio J.
Collection: RIE - Revista de Investigación Educativa, V. 36, N. 2, 2018
URI: http://hdl.handle.net/10201/75562
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 16
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol.36, Nº 2 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
02_RIE_V2_2018.pdf1,58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons