Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/75185

Title: Dimensiones predictivas del constructo violencia escolar en la educación secundaria obligatoria
Other Titles: Predictors of violence in compulsory secondary education
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-4068
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre::373 - Enseñanza primaria y secundaria
Keywords: Violencia entre escolares
Educación secundaria
Relaciones intergrupales
Análisis de regresión
Peer Violence
Secondary Education
Intergroup Relationships
Regression Analysis
Abstract: Las causas que han originado la violencia en los centros educativos son muy diversas y a menudo interrelacionadas. El presente estudio analiza la capacidad de predicción de las diferentes dimensiones que conforman el constructo violencia escolar. Método. Para identifi- car las dimensiones predictivas de la violencia escolar se realizó un análisis de regresión lineal múltiple. Participaron 4.943 estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria (51.2% chicas y 48.8% chicos) de entre 13 y 16 años (Media = 14.04; DT = 1.38) de la Comunidad Autónoma de Galicia (España), los cuales respondieron al cuestionario de violencia escolar CUVE3-ESO. Resultados. Los resultados sugieren que la violencia escolar se puede predecir en mayor medida por las dimensiones: violencia del alumnado hacia el alumnado (explica un 27.28% de la varianza) y violencia del alumnado hacia el profesorado y amenazas entre estudiantes (explica un 21.06% de la varianza). Finalmente, es significativa pero escasa la aportación de las cinco dimensiones restantes: violencia del profesorado hacia el alumnado (3.92% de la varianza), disrupción en el aula (3.68% de la varianza), violencia física del alumnado (2.84% de la varianza), exclusión social (1.52% de la varianza) y violencia física indirecta (1.42% de la varianza). Discusión. Los análisis de regresión revelaron que los escolares implicados en conductas violentas hacia sus compañeros o profesorado presentan una mayor predisposición de ejercer violencia escolar. Estos novedosos resultados muestran la importancia de incluir la violencia del alumnado en los programas de prevención de la conflictividad en los centros educativos.
The causes that lead to violence in schools are very diverse and often interrelated. The current study analyzes the predictive ability of different dimensions which are found within the school violence framework. Method. A multiple linear regression analysis was performed in order to identify the predictors of school violence. 4,943 Compulsory Secondary Education students participated in the study (51.2% girls and 48.8% boys) aged between 13 and 16 years (Mean = 14.04, SD = 1.38), from the Autonomous Community of Galicia (Spain), who responded to the questionnaire on school violence, CUVE3 - CSE. Results. The results suggest that school violence can be predicted to a greater extent by applying the following dimensions: peer violence (accounting for 27.28% of the variance) and students’ violence toward teachers and threats among students (accounting for 21.06% of the variance). Finally, the contribution of the remaining five predictors is significant, but minimal: teacher violence toward students (3.92% of the variance), classroom disruption (3.68% of the variance), students’ physical violence (2.84% of the variance), social exclusion (1.52% of the variance) and indirect physical violence (1.42% of the variance). Discussion. Regression analyses revealed that students involved in violent behavior toward their peers or teachers are more likely to utilize school violence. These new results show the importance of including students’ violence in conflict prevention programs in schools.
Primary author: Domínguez Alonso, José
Álvarez Roales, Enrique
Vázquez Varela, Elia
Collection: RIE - Revista de Investigación Educativa, V. 35, N. 2, 2017
URI: http://hdl.handle.net/10201/75185
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 16
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol.35, Nº 2 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
04.pdf664,17 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons