Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/75088

Title: Aprendiendo de una transformación de prácticas pedagógicas en cursos de maestría en la modalidad híbrida de aprendizaje
Other Titles: Learning from a transformation of pedagogical practices in master's degree courses in the hybrid mode of learning
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1578-7680
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Aula invertida
Blended learning
Facilitación desde el lado
Modalidad híbrida de aprendizaje
Foros virtuales constructivistas
Evaluación auténtica
Transformación pedagógica
Authentic assessment
Constructivist virtual forums
Facilitation from the side
Flipped classroom methodology
Hybrid learning mode
Transformation of pedagogical practices
Abstract: Este documento comparte una reflexión crítica acerca de la motivación, desarrollo y resultados derivados de una transformación pedagógica de un curso de la MPTIC—Maestría en Pedagogía de las TIC—Tecnologías de Información y Comunicación—de la Universidad de La Guajira, en Riohacha, Colombia. Este estudio puede ser de interés para quienes desean ofrecer entornos flexibles de aprendizaje a adultos que necesitan cursar formación avanzada en instituciones donde se desea aplicar el constructivismo social apoyado en uso de TIC y donde no necesariamente hay un único modelo educativo ni operativo para ofrecer educación en modalidad combinada de aprendizaje—blended learning. Manteniendo lo esencial de la metodología de seminario que orienta a la MPTIC y la multi-dimensionalidad que asume la modalidad híbrida de aprendizaje en esta maestría, se llevó a cabo el rediseño y prueba del segundo nivel del seminario de Didáctica Aplicada, con estudiantes de la tercera cohorte del programa, donde los actores eran los mismos que en el primer nivel, pero se ajustó el modelo operativo del curso, para superar las limitaciones que se encontraron al llevar a cabo el primer nivel. Esto se hizo con la intención de buscar participación más activa, individual y grupal, así como lograr mejores resultados cualitativos en la aplicación de lo aprendido a los entornos de docencia en que hacen su proyecto de profundización. Con este estudio se buscó determinar qué lecciones deja esta transformación pedagógica, de cara a su posible réplica en otros cursos de la MPTIC y/o en contextos y por otros actores de programas de formación avanzada que están al servicio de personas que trabajan y estudian y que requieren hacer uso de ambientes flexibles de aprendizaje. El estudio deja a consideración lecciones aprendidas y recomendaciones.
This document shares a critical reflection on the motivation, development and results derived from a pedagogical transformation of a course of the MPTIC-Masters in Pedagogy of ICT- Information and Communication Technologies-University of La Guajira, in Riohacha, Colombia. This study may be of interest to those who wish to offer flexible learning environments to adults who require to pursue advanced training in institutions where they believe in technology-based socio-constructivism and where not necessarily there is a single educational and operational model to offer learning opportunities. Keeping the essence of the seminar methodology that guides the MPTIC and the multi-dimensionality that assumes the hybrid learning modality in this master's degree program, it was conducted the redesign and testing of the second level of a seminar offered to one of the cohorts of the MPTIC. In this process the actors were the same as in the first level—the same students participated, were guided by the same faculty members, and were accompanied by the same managers, but the operational model of the second level of the course of interest was adjusted to overcome some of the limitations found out in the implementation of the first level course. This had the intention of seeking more active participation at individual and group level, as well as to achieve better qualitative results in the application of what has been learned to the teaching environments in which the participants of the MPTIC do their deepening projects. This study sought to determine what lessons this pedagogical transformation leaves, in the face of its possible replication in other courses of the MPTIC and / or in contexts and by other actors of advanced training programs at the service of people who work and study, and who require making use of flexible learning environments. The work leaves to consideration lessons learned and recommendations.
Primary author: Galvis, Álvaro Hernán
López González, Yelenis Yanit
Aarón Gonzálvez, Marlin Alicia
Collection: RED - Revista de Educación a Distancia, Núm. 58, 2018
URI: http://hdl.handle.net/10201/75088
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 35
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial 4.0 International
Appears in Collections:2018, N. 58

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.pdf1,14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons