Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/74368

Title: Academias de la lengua española frente a guías de lenguaje no sexista: un problema de delimitación de competencias
Other Titles: Academies of the spanish language versus non-sexist language guides: a problem of competency delimitations
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1577-6921
Related subjects: CDU::8- Lingüística y literatura
Keywords: Sexismo lingüístico
Academias de la lengua
Manuales de estilo
Norma lingüística
Norma académica
Linguistic sexism
Academies of language
Style guides
Linguistic norm
Academic norm
Abstract: En los últimos años en E spaña se ha debatido mucho sobre la cuestión del sexismo lingüístico y sobre hasta qué punto es conveniente o no impulsar lo que se ha denominado un lenguaje inclusivo . A lo largo de este artículo se mostrará como en el fondo de este debate lo que subyace es una disputa por la supremacía sobre la lengua española y sus hablantes , motivado por el conflicto de competencias entre academias de la lengua por un lado e instituciones político - sociales encaminadas a la política y planificación lingüísticas que se si rven de guías y manuales de estilo por el otro. Tanto las unas como las otras cumplen una determinada función, aunque en los últimos años gran parte de la sociedad no haya tenido claro cuál es esta verdaderamente. Esta ince r tidumbre no ha hecho más que gen erar confusión entre los propios hablantes a la hora de afrontar el problema del sexismo lingüístico.
During the last years in S pain the l inguistic sexism t opic and to what extent is it convenient or not to promote what has been called an inclusive language have been largely debated. Throughout this article we will prove that what lies beneath at the bottom of this debate is a bat t le for the supremacy over the Span ish language and its speakers . This battle has been caused by the competency conflict among academies of language on the one hand and political and social institutions focused on the linguistic policy and planning, which m ake use of style guides , on the other hand. Both of them fulfill a particular function, even though during the las t years a big part of society has been unsure about what this function really is. This uncertainty has only generated confusion in the own spe akers when they have to face the linguistic sexism matte
Primary author: Cabello Pino, Manuel
Collection: Nº 37, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/74368
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 30
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Nº 37, 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2244-6215-1-PB.pdf625,03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons