Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/73770

Title: Anti-fat bias and school adjustment among primary school children in Spain
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 16952294
Related subjects: 159.9(05)
Keywords: Anti-fat bias; Overweight/obesity; Child; Teacher; School ad- justment
Abstract: El objetivo del presente estudio fue investigar los estereotipos y prejuicios de los niños y maestros hacia el sobrepeso/obesidad. Dos mil cincuenta y cinco niños de 8 a 12 años y sus profesores participaron en el estudio. Se midió el Índice de Masa Corporal y la percepción hacia el so- brepeso/obesidad en los niños, y la evaluación de ajuste escolar por parte de los profesores. Los escolares, particularmente los más jóvenes, eligieron menos atributos positivos y más negativos para las figuras gruesas. Ade- más, en una tarea para evaluar su disposición a participar en actividades so- ciales y recreativas en función del tamaño corporal, la figura gruesa fue la elegida con menos frecuencia. Los profesores puntuaron con un menor ajuste escolar a los estudiantes con sobrepeso/obesidad. Futuras investiga- ciones deberían centrarse en intervenciones de prevención eficaces y en promover un clima escolar saludable.
The aim of the present study was to investigate stereotypes and prejudices among children and schoolteachers toward overweight/obesity. Two thousand fifty-five 8- to 12-year-olds and their teachers took part in the study. Children’s body mass index, children’s perceptions of over- weight/obesity and teachers’ assessment of school adjustment were meas- ured. Students, particularly younger children, ascribed less positive attrib- utes and more negative attributes to fat figures. Furthermore, in a task to assess their behavioral intentions to participate in social and recreational activities according to target’s body size, the fat figure was the least fre- quently chosen. Teachers reported lower overall school adjustment for overweight/obese students. Future research should examine cost-effective interventions to prevent anti-fat bias and to promote healthy school cli- mate.
Primary author: Pereda-Pereda, Eva
Echeburúa, Enrique
Cruz-Sáez, María Soledad
URI: http://hdl.handle.net/10201/73770
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 9.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 35, Nº 1 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
311731-Article Text-1200891-1-10-20181224.pdf336,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.