Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/72841

Title: La Identidad Digital del alumnado universitario: estudio descriptivo en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia
Other Titles: Digital identity of university students: A descriptive study in the Faculty of Education of the University of Murcia
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 2529-9638
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Identidad digital
Estudiantes universitarios
Redes sociales
Digital identity
University students
Social networks
Abstract: Este artículo aborda el fenómeno de la Identidad Digital y cómo éste es percibido por los estudiantes universitarios. La investigación realizada ha sido un estudio descriptivo contextualizado dentro de la metodología cuantitativa, con una muestra participante compuesta por 69 estudiantes pertenecientes todos ellos a la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Para conseguir nuestros objetivos, desarrollamos nuestro propio cuestionario atendiendo a los trabajos de Castañeda y Camacho (2012), Pérez (2012) y Gamero (2009). El cuestionario fue validado mediante un Juicio de expertos y se aplicó de forma telemática. Entre los resultados más destacados encontramos que los estudiantes tienden a interactuar en Internet menos de lo esperado. También hemos encontrado que tener bloqueados contactos es una actitud ligada al desarrollo de su interacción social y que los universitarios no necesitan conocer a un contacto en la vida real para establecer una conexión emocional con ellos.
This article focuses on the phenomenon of the Digital Identity and how it is perceived by university students. The research made is a descriptive study contextualized inside a quantitative methodology. 69 students from the Faculty of Education in the University of Murcia have participated. For the achievement of our research goals, we developed our own questionnaire, bearing in mind the investigation of Castañeda y Camacho (2012), Pérez (2012) and Gamero (2009). The questionnaire was validated and delivered though the Internet. Among the results, we found out that the sample tends to interact in the Internet less than we expected. Having blocked contacts is a really common attitude in the developing of their social interaction and, finally, University Students doesn’t need to meet a contact in face to face environments to connect emotionally with them.
Primary author: Saorín Sánchez, Francisco Luis
Gutiérrez Porlán, Isabel
Collection: Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, N. 4, 2018
URI: http://hdl.handle.net/10201/72841
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 12
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2018, N. 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
300001-Texto del artículo-1144141-1-10-20180629.pdf585,45 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons