Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/72802

Title: Imaginario social e ideología en discursos patronales de Sax (1890-2010) y Rubí (1890-2003) bajo la perspectiva retórico-pragmática
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia: Servicio de Publicaciones
ISSN: 1139-1146
Related subjects: CDU::8- Lingüística y literatura::81 - Lingüística y lenguas
Keywords: Sax
Rubí
Salutación
Fiesta patronal
Ideología
Periodismo
Publicidad
Sax, Ruby, salutation, patronal feast, ideology, journalism, publicity.
Ruby
Salutation
Patronal feast
Ideology
Journalism
Publicity
Abstract: El artículo trata de la retórica de las salutaciones de las fiestas patronales en las localidades de Sax (Alicante, 1890–2010) y Rubí (Barcelona, 1890–2003). Estos cor - pus textuales proceden de los programa de las fiestas patronales. Los discursos reflejan vinculaciones institucionales, circunstancias históricas e influencias del periodismo y la publicidad. El estudio de las salutaciones, del subgénero epidíctico, muestra elemen - tos de influencia ideológica y de creación del imaginario social. En los corpus de Sax y Rubí se aprecian las etapas informa - tiva (1890–1930), ideológica (1931–1978) y publicitaria (1979–), en las que se pasa de una producción descriptiva (1890–1930) a otras de intención explícitamente ideológi - ca (1931–1978) y, finalmente, publicitaria (1979–). Los discursos y los programas en que aparecen son constructos semióticos que reflejan discursos ideológicos y persua - sivos sobre intereses sociales cambiantes, que cumplen finalidades de estabilización o de cuestionamiento de formas de poder
“Social imaginary and ideology in patron speeches. A rhetoric and prag - matic study of the festive corpus of Sax (1890.2010) and Rubí (1890–2003)”. The paper deals with the rhetoric of the saluta - tions of the festivities in the localities of Sax (Alicante, 1890–2010) and Rubí (Barcelona, 1890–2003). These textual corpus come from the program of the patron festivities. The speeches reflect institutional linkages, historical circumstances and influences of journalism and publicity. The study of sa - lutations, of the epidictic subgenre, shows elements of ideological influence and crea - tion of the social imaginary. The informa - tive (1890–1930), ideological (1931–1978) and advertising (1979–) stages are shown in those corpus from Sax and Rubí, in which one goes from a descriptive production (1890–1930) to one of explicit ideology (1931–1978) and, finally, the advertising sta - ge (1979–). The speeches and programs in which they appear are semiotic constructs that reflect ideological and persuasive dis - courses on changing social interests, which fulfill goals of stabilization or questioning of forms of power.
Primary author: Laborda Gil, Xavier
Collection: Vol. 21, (2018)
URI: http://hdl.handle.net/10201/72802
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 23
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol 21, (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
366871-Texto del artículo-1233451-1-10-20190311.pdf783,85 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons