Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/66082

Title: Del abandono educativo temprano al reenganche formativo: un estudio narrativo con biogramas
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 16992105
Related subjects: 37
Keywords: Abandono educativo; fracaso escolar; jóvenes desfavorecidos; estudiantes en riesgo; renganche formativo; análisis de trayectorias; historias de vida.
Abstract: El estudio explora los motivos que lle- varon en el pasado a los alumnos 3 a una trayectoria que culminó en el abandono escolar temprano. Partiendo de este ob- jetivo general, la investigación realizada tiene carácter exploratorio y heurístico, adoptando una metodología cualitativa conducente a obtener conocimiento liga- do a la experiencia, significado y contexto de los sujetos protagonistas. Para ello, y en el marco de un estudio de caso, se ha recurrido a entrevistas semiestructuradas en profundidad con el alumnado joven perteneciente a la Escuela de la Construc- ción en Ceuta, que oferta itinerarios for- mativos para la inserción socio-laboral de personas en situación o riesgo de exclu- sión social. El procedimiento ha permitido recoger información sobre la trayectoria de los alumnos hasta acceder al centro. Los relatos han sido sometidos a un aná- lisis narrativo, adoptando los resultados el formato de biogramas con categorías referidas a periodos vitales que permitie- ran dar cabida a singularidades asociadas a cada situación personal. Los resultados obtenidos indican que la reanudación de la trayectoria formativa no sólo depende de la propia formación sino también de la trayectoria previa de los sujetos. Existen razones que, desde los centros, empujan a los alumnos a abandonar su educación y, desde fuera de ellos, a sacarles de la educación, teniendo asimismo ambos ti- pos de razones incidencia en la posterior decisión de reanudar su formación.
The study explores the motives that, ac- cording to the students themselves, have led them in the past to a trajectory that culminated in early school leaving. Based on this general objective, the study carried out has an exploratory and heuristic na- ture and adopted a qualitative methodo- logy in order to obtain knowledge linked to the experience, meaning and context of the protagonist subjects. To do this, and within the framework of a single case study, we have used semi-structured inter- views in depth with the young students be- longing to the Escuela de la Construcción in Ceuta, which offers training itineraries for the socio-labor insertion of people in situation or risk of social exclusion. This procedure has allowed us to collect infor- mation about the trajectory of the students until they were admitted to the center. The stories were subjected to narrative analy- sis and the results adopted the biogram format, using categories referring to vital stages and scope that allow for the accom- modation of the singularities associated with each personal situation. The findings suggest that the resumption of the formati- ve trajectory depends not only on training itself but also on the previous trajectory of the subjects. Reasons pushing students to abandon their education come both from the education centers and from outside them and that both types of reasons will also have an impact on the subsequent de- cision to resume their training.
Primary author: Nieto Cano, José Miguel
Portela Pruaño, Antonio
Torres Soto, Ana
Rodríguez Entrena, María Jesús
URI: http://hdl.handle.net/10201/66082
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 36, Nº 2 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
333041-1141971-1-PB.pdf612,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.