Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/61820

Title: El fair play, la victoria y la cuestión de género en el fútbol en el ámbito de la educación primaria
Other Titles: The fair play, the victory and the gender issue in football in the context of primary education
Issue Date: 2018
Publisher: Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
Citation: Sportk: revista euroamericana de ciencias del deporte, Vol. 7, nº 2 (2018)
ISSN: 2254-4070
2340-8812
Related subjects: CDU::7 Bellas artes::79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos.Deportes
Keywords: Fútbol
Fair play
Football
Victory
Abstract: El fútbol es un fenómeno social, cultural, mediático y económico. Existen numerosas investigaciones sobre su inluencia en quiénes lo practi- can. No obstante, el objetivo de esta investigación fue explorar su inluencia sobre valores sociales relacionados con el fair play, la igualdad de género y la relación medios-ines, en alumnado de primaria, por ser aspectos que pueden relejarse en algunas problemáticas sociales. La población objeto de estudio fue alumnado de sexto curso. Es un estudio descriptivo cor- relacional transversal. Las fuentes de obtención de información utilizadas fueron, un cuestionario y un grupo de discusión. Los resultados indicaron que el sexo y la práctica de fútbol federado inluyen en el fair play, afán por la victoria e igualdad de género, siendo los chicos y el alumnado practicante de fútbol más proclive a conductas anti fair play, más resultadistas y con una visión más negativa hacia la igura de la mujer en el fútbol.
Abstract: Football is a social, cultural, mediatic and economic phenom- enon. here is a great deal of research on its inluence on who practices it. However, the objective of this research was to explore its inluence on social values related to fair play, gender equality and the means-ends rela- tion, in elementary students, as aspects that can be relected in some so- cial problems. he study population was students of sixth grade. It is a cross-sectional descriptive study. he sources of information used were a questionnaire and a discussion group. he results indicated that gender and federated soccer practice inluence fair play, a desire for victory and gender equality, being boys and students practicing soccer more prone to anti-fair behavior, more result-focused and with a more negative view towards the igure of women in football.
Primary author: Cabañero García, María
Velázquez Buendía, Roberto
URI: http://hdl.handle.net/10201/61820
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 12
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol 7, Nº 2 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
342871-Texto del artículo-1164871-1-10-20180926-1.pdf206,15 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons