Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/55426

Title: Creando y adaptando materiales para compartir: una experiencia con futuros maestros
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 2012-8322
Related subjects: 37.(05)
Keywords: Escuela inclusiva
Adaptación de materiales
Aprendizaje-servicio (ApS)
Formación del profesorado
Docencia universitaria
Abstract: En el presente artículo se expone un estudio realizado durante el curso 2015-2016 en la Universidad de Santiago de Com- postela. Siguiendo un proceso de investigación-acción, que contó con la participación voluntaria de 88 estudiantes de la Facultad de Formación del Profesorado, se diseñaron y/o adaptaron cuentos inclusivos en colaboración con la Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE). El proceso pretende avanzar con los estudiantes en el compromiso activo con la inclusión educativa y social e iniciarles en el Aprendizaje-Servicio. En primer lugar, se reflexiona sobre los aprendizajes y el proceso seguido por los estudiantes universitarios, cuando afrontan la tarea de diseñar y adaptar cuentos actuales, generando contextos de aprendizaje compartido para niños con restos visuales, con ceguera y con visión normal. En segundo lugar se da voz a los maestros especialistas en discapacidad visual que colaboran en la formación del alumnado universitario y que realizan el seguimiento de los trabajos, y a los niños que son los receptores finales del trabajo realizado. Los resultados obtenidos ponen de manifiesto que la implicación en las acciones pedagógicas desarrolladas genera un mayor desarrollo de competencias profesionales y personales, a la vez que se fortalecen sinergias para la formación integral del alumnado.
This article presents a study carried out during the academic year 2015-2016 at the University of Santiago de Compostela. It consists of the design and/or adaptation of inclusive stories in collaboration with the Spanish National Organization of the Blind (ONCE), following an action-research process which included the voluntary participation of 88 students from the Teacher Training Faculty. This process aims at improving the students’ active engagement with educational and social inclusion as well as initiating them in Service- Learning. Firstly, we reflect on the learning and the process followed by university students as they face the task of designing and adapting current stories, creating contexts of shared learning for children with blindness as well as residual and normal vision. Secondly, a voice is given to those teachers specialized in visual impairment who collaborate in the training of university students and follow up their work, not forgetting the children, who are the ultimate recipients. The results show that the involvement in the implemented pedago- gical actions generates a greater development of professional and personal skills while, at the same time, synergies for comprehensive training are strengthened.
Primary author: Fiuza Asorey, María José
Sierra Martínez, Silvia
URI: http://hdl.handle.net/10201/55426
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 35, Nº 3 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
308951-1059641-1-PB.pdf717,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.