Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/55422

Title: Avances de la investigación en educación y TIC en aulas hospitalarias
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 2012-8322
Related subjects: 37.(05)
Keywords: Aulas hospitalarias
Atención educativa hospitalaria
TIC
Recurso didáctico-electrónico
Atención educativa hospitalaria
TIC
Recurso didáctico electrónico
Abstract: Últimamente ha proliferado la utilización de aplicaciones didácticas digitales en torno a la educación del alumnado convaleciente. No obstante, son escasos los trabajos que han estudiado de forma global las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y sus materiales en las aulas hospitalarias (AH). Desde ese punto de vista, hemos realizado un análisis de los avances alcanzados en las investigaciones desarrolladas sobre experiencias educativas, evaluando el impacto de las TIC y comprobando que el alumnado hospitalizado puede conectarse con la comunidad educativa y su entorno. La metodología llevada a cabo ha sido la revisión bibliográfica que nos ha permitido organizar, clasificar y analizar las fuentes documentales sobre el tema en cuestión. Destacando entre los resultados la importancia de la calidad de las conexiones con el mundo exterior en los proyectos de integración de las TIC y el desarrollo e impacto de las aplicaciones didácticas innovadoras. Concluimos señalando que las TIC han mejorado la comunicación y coordinación curricular entre centros educativos, familia y hospital, además de ofrecer nuevas formas para aprender mediadas con materiales digitalizados.
Lately the use of digital educational applications as a tool for the education of convalescent students has proliferated. However, few studies have comprehensively reviewed the use of information and communication technology (ICT) and other resources used in hospital teaching. This study performs an analysis of the progress made in existing research on this type of educational experiences, evaluating the impact of ICT and checking that hospitalized students may connect with the educational community and its environment. The methodology employed was a literature review which allowed us to organize, classify and analyze documentary sources on the subject of study. The results revealed the importance of the quality of connections with the outside world in projects of ICT integration and the development and impact of innovative educational applications. We conclude by highlighting that ICT has improved communication and coordination among schools, families and hospitals. It has also offered new ways to learn which are mediated through digitized resources.
Primary author: Peirats Chacón, José
Granados Saiz, Jesús
Morote Blanco, Diana
URI: http://hdl.handle.net/10201/55422
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 35, Nº 3 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
308901-1059601-1-PB.pdf471,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.