Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53835

Title: Formación profesional de camponeses en una escuela en la amazonia brasileña
Other Titles: Peasant’s professional education at a technical training institute in Brazilian Amazon
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad de Murcia, Facultad de Biología.
Citation: Agroecología, Vol. 9, nº 1-2 (2014)
ISSN: 1989-4686
Related subjects: CDU::6 - Ciencias aplicadas::63 - Agricultura. Silvicultura. Zootecnia. Caza. Pesca
Keywords: Formación profesional
Educación de jóvenes
Professionals education
Trainees’ education
Abstract: La perspectiva de este artículo es comunicar sobre la investigación y reflexión sobre la cons- trucción de la formación en Agroecología y sus consecuencias prácticas en una Institución del Gobierno Brasileño – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA – Campus Castanhal. Se perciben avances con respecto a la internalización de la perspectiva agroecológica en las instituciones públicas dedicadas a la producción y socialización del conocimiento para el desarrollo rural, en especial en el área de la educación formal. Sin embargo, la experiencia del IFPA – Campus Castanhal mostró que la introducción del enfoque Agroecológico en una Institu- ción de formación efectivamente depende de una serie de factores que están interconectados. Con esta perspectiva, el establecimiento de los principios de la Agroecología, no necesariamente depende de la creación de un Curso de Agroecología. Percibimos que los principios de la Agro- ecología, como un enfoque interdisciplinario, pueden ser implementados en otros cursos, a partir, principalmente de un cambio metodológico en el proceso de formación.
ABSTRACT: The perspective of this article is communicate about a scientific study and considerations con- cerning to Agroecological education and its practical results in a Brazilian Governmental Institu- tion - Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará -IFPA- Campus Castanhal. It has been noticed advances towards agroecological education internalization at public institutes dedicated to knowledge production and share for the rural development, mainly at official edu- cation. However, practice at IFPA – Campus Castanhal has showed that establishing agroecologi- cal approach at an Institution like this depends, indeed, on an amount of interconnected factors. Thus, to set up agroecological principles do not need accurately settle an Agroecology Course. It has been also realized Principles of Agroecology, just as an interdisciplinary approach, it might be added to other courses from a methodological exchange through educational process.
Primary author: da Paixão Sousa, Romier
URI: http://hdl.handle.net/10201/53835
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 14
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Geographic Materia: Brasil
Appears in Collections:Vol. 9, nº 1-2 (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
300601-1030071-1-SM.pdf620,32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons