Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53702

Title: Aprendizaje cooperativo en matemáticas: un estudio de los efectos del parámetro de igualdad sobre el rendimiento académico
Other Titles: Cooperative learning in mathematics: a study on the effects of the parameter of equality on academic performance
Issue Date: Oct-2014
Date of creation: 2014
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1695-2294
Related subjects: 159.9 - Psicología
Keywords: Aprendizaje cooperativo
Parámetro de igualdad
Enseñanza de las matemáticas
Conocimientos previos
Educación secundaria
Abstract: El principal objetivo de esta investigación es determinar la importancia del contenido de aprendizaje y el papel de los conocimientos previos de los alumnos para la formación de los grupos de aprendizaje cooperativo. La investigación se desarrolló en tres aulas de matemáticas de un centro de Educación Secundaria y la muestra estaba formada por 72 alumnos de 3º curso de ESO. Los resultados vienen a demostrar la existencia de una correlación negativa entre el parámetro de igualdad (cooperación, colaboración y tutoría) y la mayor o menor proximidad cognitiva existente entre los conocimientos previos de los alumnos y la estructura de los contenidos de aprendizaje.
The aim of this research is to determine, the importance of learning content and the role of students' prior knowledge for the formation of cooperative learning groups. The research was conducted in three mathematics classrooms at a secondary school and the sample was composed of 72 third year students. The results prove the existence of a negative correlation between the equality parameter (cooperation, collaboration and peer tutoring) and the degree of existing cognitive proximity between students' prior knowledge and structure of the learning content.
Primary author: Pons, Rosa-María
Prieto, María D.
Lomeli, Clotilde
Bermejo, María R.
Bulut, Sefa
Faculty / Departments / Services: Facultad de Educación
Collection: Vol 30, No 3 (2014)
URI: http://hdl.handle.net/10201/53702
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 9
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 30, Nº 3 (2014)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons