Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53667

Title: Diseño y valoración de una investigación evaluativa. La enseñanza por competencias en Educación Física
Other Titles: Design and assessment of evaluative research. Teaching competences in physical education
Issue Date: 16-Jan-2017
Keywords: Competencias clave
Investigación evaluativa
Formación del profesorado
Educación secundaria
Key words
Evaluative research
Teacher training
Secondary education
Key competencies
Abstract: El propósito de este artículo es dar a conocer el desarrollo de una investigación evaluativa, empleada para valorar la aplicación del modelo competencial, y la valoración que hacen de este proceso sus participantes: un grupo de profesores de Educación Física de la Comunidad Autónoma de Madrid en Secundaria. Esta investigación fue desarrollada desde la complementariedad metodológica, cualitativa y cuantitativa, aplicando diversas técnicas e instrumentos en cuatro fases sucesivas: preliminar, de desarrollo, de continuidad y de valoración. Se exponen los resultados de la metaevaluación de los participantes, desarrollada en la fase de valoración. Los resultados muestran como este método de investigación fue valorado positivamente y conllevó cambios en el desempeño y la formación de los docentes para enseñar por competencias. La presentación de este estudio pretende favorecer la replicabilidad del mismo para la exploración del objeto de investigación en contextos similares o la exploración de nuevos problemas.
The aim of this paper is to present the development of an evaluative research, used to assess the implementation of competency model, and the valuation that make these process participants: a group of teachers of Physical Education of the Comunidad Autónoma de Madrid in Secondary Education. This research was developed from the methodological complementarity, qualitative and quantitative, applying various techniques and instruments in four stages: preliminary, development, continuity and valuation. Results of the meta-evaluation of participants, developed in the assessment phase, are discussed. The results show how this research method was assessed positively and led to changes in performance and training of teachers to teach competency. The presentation of this project aims to promote the applicability thereof to scan the object of study in similar contexts or exploring new research problems.
Primary author: Zapatero Ayuso, Jorge Agustín
González Rivera, María Dolores
Campos Izquierdo, Antonio
URI: http://hdl.handle.net/10201/53667
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 19-34
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 20, Núm. 1 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento.pdf508,35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.