Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53656

Title: El proceso de inclusión en un aula de comunicación y lenguaje. Percepciones de la comunidad educativa
Other Titles: The inclusion process in a classroom communication and language. Perceptions of educational community
Issue Date: 13-Sep-2016
Keywords: Educación especial
Opinión
Familia
Profesorado
Special education
Opinion
Family
Faculty
Abstract: Actualmente la inclusión es una de las mayores prioridades tanto del ámbito educativo como de la sociedad en general. El trabajo que exponemos se enmarca en el seno del debate abierto en torno a las distintas opiniones y creencias existentes sobre el tema. Concretamente, mostramos los resultados obtenidos en un estudio de caso, al evaluar las percepciones del profesorado y familias del alumnado de un aula de Comunicación y Lenguaje valenciana, sobre el proceso de inclusión realizado a lo largo de sus cinco años de funcionamiento. A través de un diseño de investigación mixto utilizamos instrumentos de recogida de datos cualitativos tales como la entrevista y la observación participante así como de la encuesta entre los cuantitativos, aplicados a una muestra conformada por las familias del alumnado del aula y el profesorado del centro. Entre las conclusiones destacamos que, tanto en las familias como en el profesorado, el aula ha tenido una buena acogida y que se trabaja para mejorar la inclusión de su alumnado; aunque se desprende de las entrevistas y el cuestionario que las respuestas no han sido unánimes y que la acogida del aula y alumnado han provocado reacciones diversas. 
At the present time, inclusion is one of the highest priorities of both the education sector and society in general. The work that we present is framed within the ongoing debate about the different opinions and beliefs existing on the issue. Specifically, we show the results obtained in a case study, where we assess the perceptions of teachers and families of the students in a Valencian Communication and Language classroom, about the inclusions process carried out through its five years of functioning. Through a mixed research design, we use qualitative tools as interviews and participant observation and quantitative instruments as surveys, applied on a sample consisted of families of students in that classroom and teachers from the school. The conclusions emphasise that among families and teachers the classroom has been well received and there is a working process to improve the inclusions of the students; although the data collected shows as well that the response has not been unanimous and the host of the classroom and the students has provoked different reactions. 
Primary author: Peirats Chacón, José
Cortés Mollá, Silvia
URI: http://hdl.handle.net/10201/53656
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 91-102
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 19, Núm. 3 (2016)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.