Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53647

Title: Respuesta educativa a la diversidad del alumnado en Educación Secundaria Obligatoria: análisis de los resultados obtenidos por las comunidades autónomas del estado español
Other Titles: Educational response to student diversity in Secondary Education: analysis of the results obtained by the autonomous communities of the Spanish state
Issue Date: 13-Sep-2016
Keywords: Diversity
Adaptation
Secondary
Efficiency
Results
Diversidad
Adaptación
Secundaria
Eficiencia
Resultados
Abstract: In the present research work has been carried out a longitudinal study of the results obtained by the measures of attention to the diversity of students in Compulsory Secondary Education implemented by the different autonomous communities of the Spanish state. For this, we have set out a series of hypotheses, concerning the results that would be expected from implementation of efficient measures of attention to the diversity in the specific groups that are most commonly targets of this measures: students with severe special educational needs and permanent, with mild intellectual disabilities, with ignorance to the vehicular language and the highly gifted. For corroborate this, were performed a series of statistical analyzes. The results provide a ranking of autonomous communities according to efficiency of its measures for attention to the diversity in this educative stage.
En la presente investigación se ha realizado un estudio longitudinal sobre los resultados obtenidos por las medidas de atención a la diversidad del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria puestas en práctica por las diferentes comunidades autónomas del Estado español. Para ello, se han enunciado una serie de hipótesis, referentes a los resultados que serían esperables obtener con la aplicación de medidas de atención a la diversidad eficientes, en aquellos colectivos concretos que son más comúnmente objeto de las mismas: alumnado con necesidades educativas especiales graves y permanentes, con discapacidad intelectual leve, con desconocimiento del idioma vehicular y con altas capacidades intelectuales. Para su corroboración, se han realizado una serie de análisis estadísticos. Los resultados obtenidos proporcionan una clasificación de comunidades autónomas según la eficiencia de sus medidas de atención a la diversidad en esta etapa educativa.
Primary author: Sánchez Palomino, Antonio
Rodríguez González, Antonio Miguel
URI: http://hdl.handle.net/10201/53647
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 231-242
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 19, Núm. 3 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento.pdf246,26 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.