Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53554

Title: Construyendo una investigación inclusiva en torno a las distintas transiciones educativas
Other Titles: Building an inclusive research on different educational transitions
Issue Date: 7-Jan-2015
Keywords: Inclusive research
Participatory research
Inclusive education
Educational transitions
Investigación inclusiva
Educación inclusiva
Investigación participativa
Transiciones educativas
Abstract: Traditional research on inclusive education is being subjected to analysis by a growing body of research guidance originating in certain social and academic movements, demanding an inclusive research, a research committed to developing ways to build participatory, fair and democratic knowledge. This paper provides a contribution to the construction of this kind of research, analyzing the process followed by the educational community of 9 schools in the same locality. The study, originated by the participants, was a process of analysis and participatory action aimed at analyzing first and then raise the social and educational community to the inclusive or exclusive force that educational transition periods can meaning. The paper concludes by proposing some thought son the proceedings and matter son the contribution of inclusive research to the social and educational improvement and change.
La tradicional investigación sobre educación inclusiva se está viendo sometida a análisis por un cuerpo creciente de orientaciones investigadoras que con origen en determinados movimientos sociales y académicos, reclaman una investigación inclusiva, una investigación comprometida con el desarrollo de modos de construcción de conocimiento participativos,  justos y democráticos. Este artículo ofrece una contribución a la construcción de este tipo de investigación, analizando el proceso seguido por la comunidad educativa de 9 centros escolares de una misma localidad. El estudio, planteado por los participantes, supuso un proceso de análisis y acción participativa dirigido a analizar primero y sensibilizar después a la comunidad social y educativa sobre la importancia inclusiva o por el contrario excluyente que pueden suponer los momentos y periodos de transición educativa. El trabajo concluye planteando algunas reflexiones sobre el proceso seguido así como sobre la contribución de la investigación inclusiva a la mejora y el cambio social y educativo.
Primary author: Parrilla, Angeles
Sierra, Silvia
URI: http://hdl.handle.net/10201/53554
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 161-175
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 18, Núm. 1 (2015)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.