Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53412

Title: Los estándares en el currículo y la evaluación: ¿relaciones de medición, control y homogenización o, posibilidad de formación, diversidad y evaluación crítica?
Other Titles: Standards in curriculum and assessment: measuring relationships, control and homogenization or training opportunity, diversity and critical assessment?
Issue Date: 12-Dec-2013
Keywords: Estándares
Evaluación
Investigación cualitativa
Conocimiento social y político
Standards
Assessment
Qualitative Research
Social political and pedagogical knowledge
Abstract: Este artículo presenta la investigación homónima cuyo objetivo fue construir conocimiento social, político y pedagógico sobre los estándares, el currículo y la evaluación, así como analizar las relaciones y posibilidades de control, homogenización, formación o diversidad que estas relaciones promueven en las instituciones educativas. El estudio comprendió el análisis de las concepciones dadas por los profesores situados y expertos nacionales e internacionales a la categoría estándar, con el fin de caracterizar las implicaciones y consecuencias que su normatividad en la práctica pedagógica de dos colegios distritales, generando escenarios de prácticas alternativas en las instituciones escolares
The project was approached with the interest of building social political and pedagogical knowledge, about standards, curriculum and assessment on education, and to analyze the relationships of control, homogenization, diversity training that this relationships promote in the educational institutions. The study aimed to analyze and understand the concepts given by the teachers and national and international experts, to the standard and to characterize the implications and consequences of its policies have had on the pedagogical practice of District Schools. The analysis is based on the inclusion of the contexts in which they carried out the pedagogical work and the recognition of subjects in ethical-political dimension, for the generation of alternative practices in the schools.
Primary author: Niño, Libia Stella
Gama Bermúdez, Luis Antonio
URI: http://hdl.handle.net/10201/53412
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 163-176
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 16, Núm. 3 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.