Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/52634

Title: Queer game scene: fracturas en el mainstream e incursiones en la escena independiente
Other Titles: Queer game scene: mainstream fractures and raids on the indie scene
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
Citation: Arte y Políticas de Identidad, Vol. 15 (2016)
ISSN: 1989-8452
1889-979X
Related subjects: CDU::7 Bellas artes::79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos.Deportes
Keywords: Cultura visual
Videojuegos
Visual culture
Videogames
Abstract: La visibilidad y el asentamiento de la comunidad LGTBQI en el espacio de la lúdica digital dista todavía de alcanzar lo conseguido en otros ámbitos de la cultura como el cine, la música o el arte. Sin embargo, desde hace poco más de una década, el mercado oficial del videojuego ha comenzado a incluir en sus productos, personajes, referencias y narrativas queer con una cierta profundidad. Mientras, movimientos surgidos dentro la escena indie como la queer game scene o el movimiento gaymer, y desarrolladorxs independientes como Anna Antrhopy o Mattie Brice, han iniciado también un importante proceso de visibilización y vindicación. Para entender mejor estos cambios, en el texto se revisan clichés, estéticas, narrativas, retóricas, mecánicas, políticas, mercado, público y comunidades, en un recorrido intercalado -aunque cronológico, que va desde la esfera mainstream a la independiente
ABSTRACT: Visibility and settlement of the LGTBQI community in the digital playful space is still far from achieving what has been reached in other areas of culture such as film, music or art. However, for more than a decade, the official video game market has begun to include in their products, queer characters, references and narratives with a certain depth. Meanwhile, movements emerged within the indie scene as the queer game scene or the gaymer movement, and independent developers like Anna Antrhopy or Mattie Brice have also initiated an important process of visibility and vindication. To better understand these changes, clichés, aesthetics, narratives, rhetorics, mechanics, politics, market, public and communities, are reviewed in this text in an interleaved chronological journey, ranging from the mainstream to independent sphere
Primary author: Sentamás, Tatiana
Martínez Fabre, Mario-Paul
URI: http://hdl.handle.net/10201/52634
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.15 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
284391-980031-1-SM-1.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons