Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/52366

Title: Teaching conceptions and approaches: do qualitative results support survey data?
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-4068
Related subjects: 37
Keywords: Enseñanza
Enfoques educativos
Formación de docentes
Investigación cualitativa
Abstract: Introducción: Este estudio analiza las concepciones y enfoques de enseñanza de profesores de secundaria en formación medidos cuantitativa y cualitativamente con el fin de constatar hasta qué punto los resultados coinciden. Asimismo, se compararon los cambios en concepciones y enfoques hacia una orientación centrada en el docente o en el estudiante al finalizar un pro- grama de formación pedagógica. Método: 25 participantes rellenaron una escala sobre enfoques de enseñanza y contestaron preguntas abiertas en cuanto a su concepción de la enseñanza al inicio y final del programa. Resultados y conclusiones: Inconsistencias en los resultados sugieren que la investigación sobre enseñanza y aprendizaje, particularmente aquella sobre concepciones y enfoques, debe emplear una combinación de técnicas para asegurar que los fenómenos se examinan con precisión.
Introduction: This study examined preservice teachers’ teaching conceptions and approaches measured quantitatively and qualitatively in order to identify any convergence of findings. Additionally, any changes in conceptions and approaches towards a student- or teacher-centred orientation upon completion of a training course were compared. Method: Preservice teachers completed a scale on approaches to teaching and answered open-ended questions on teaching before and after an initial teacher training programme. Results and conclusions: Inconsisten- cies in the results suggest that research on teaching and learning should use a combination of techniques in order to ensure that phenomena are accurately examined so that appropriate educational decisions are made.
Primary author: Monroy Hernández, Fuensanta
González-Gerardo, José L.
URI: http://hdl.handle.net/10201/52366
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 14.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.35, Nº 1 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
237621-963881-1-PB.pdf665,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.