Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/51368

Title: El relato digital. Análisis de sus elementos y tipología
Other Titles: Digital storytelling. Analysis of its elements and typology
Issue Date: 30-Jun-2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 2529-9638
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Relato digital
Tipos de relatos digitales
Elementos de los relatos digitales
Competencias del siglo XXI
Digital storytelling
Types of digital storytelling
Elements of digital storytelling
21stCentury Skills
Abstract: El Relato Digital, en su forma más conocida, es un vídeo corto, de aproximadamente dos a tres minutos de duración, en que se combinan imágenes estáticas y/o en movimiento, música, efectos de sonido, etc., con una narración creada y grabada por el autor del vídeo, en el que comunica un mensaje que incluye su punto de vista tratando de involucrar a la audiencia. A pesar de ello, existen distintas visiones de lo que debe ser un Relato Digital, a partir de las cuales se han definido tipos y elementos que éstos deben contener para lograr una comunicación más efectiva del mensaje que portan. En el presente trabajo pretendemos ahondar en estas características que han hecho que el Relato Digital se haya asociado en el ámbito de la educación con aspectos tales como la alfabetización digital, medios de comunicación y aprendizaje colaborativo, entre otros.
Digital Storytelling, in its best known form, consists of a short video of two to three minutes in length, in which still and moving images are combined with music, sound effects, and a voice-over whose content has been written and recorded by the author, trying to communicate a message reflecting the author’s point of view and to get the audience involved. However, there are different points of view of what should be a Digital Story, from which types and elements are defined in order to achieve a more effective communication. In this paper we intend to delve into these characteristics that have made the Digital Story has been associated in the field of education with aspects such as digital literacy, mass media and collaborative learning, in other aspects.
Primary author: Roig Vila, Rosa Isabel
Rosales-Statkus, Saulius
Collection: RIITE - Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, N. 0, 2016
URI: http://hdl.handle.net/10201/51368
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 11
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2016, N. 0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
El relato digital207,26 kBPDFView/Open
06_RIITE_V0_2016.pngInfografía1,08 MBPNGView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons