Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/50750

Title: Los grupos de innovación educativa en la Enseñanza de la Historia en España: Análisis póstumo de los resultados de la aplicación del método por descubrimiento y estado de la cuestión de los aprendizajes por descubrimiento
Other Titles: Groups of Educational Innovation in the Teaching of History in Spain: Posthumous Analysis of the Results of Applying the Discovery Method and State of the Art of Learning by Discovery
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1699-2105
1989-466X
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Aprendizaje por descubrimiento
Didáctica de la historia
Grupos de innovación tecnológica
Análisis crítico
Metodología didáctica
Discovery learning
Didactics of history
Groups of educational innovation
Critical analysis
Teaching methodology
Apprentissage par la découverte
Didactique de l’histoire
Groupes d’innovation didactique
Analyse critique
Méthodologie de l’enseignement
Abstract: La investigación se ha centrado en describir los principales grupos de innovación educativa en la enseñanza de la historia desde el año 1975 hasta la década de los años noventa, en especial de aquellos métodos que se basaban en el uso de fuentes primarias y en metodologías por descubrimiento. Una vez identificados, el trabajo pretende conocer mediante métodos cualitativos, la percepción y los recuerdos de un grupo de alumnos que, en este periodo desarrollaron esta metodología, con la finalidad de deducir la eficacia de estas metodologías.
This study seeks to describe the main groups of educational innovation in the didactics of history from 1975 to the 1990s, especially those methods based on the use of primary sources and methodologies for discovery. Once identified, the study, by using qualitative methods, aims to analyze the perception and memories of a group of students that used this methodology during this period, in order to infer its effectiveness.
La recherche met l’accent sur la description des principaux groupes d’innovation éducative dans l’histoire de l’enseignement de 1975 jusqu’aux années quatre-vingt-dix, en particulier les méthodes basées sur l’utilisation de sources primaires et de méthodologies par la découverte. Une fois identifiées, l’étude cherche, à l’aide de méthodes qualitatives, à connaître la perception et les souvenirs d’un groupe d’étudiants qui dans cette période ont développé cette méthodologie, afin d’en déduire l’efficacité.
Primary author: Sallés Tenas, Neus
Santacana Mestre, Joan
URI: http://hdl.handle.net/10201/50750
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 34, Nº 2 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
263851-917981-1-PB.pdf714,92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons