Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/49829

Title: Educar desde el pluralismo
Issue Date: 1994
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-8322
Related subjects: 37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Multiculturalidad
Diversidad cultural
Integración
Multicultural
Cultural diversity
Integration
Abstract: Vivir en una sociedad democrática como la nuestra, caracterizada por una creciente presencia de personas pertenecientes a otras culturas, etnias o ideologías, supone aceptar al que es diferente como elemento de valor y enriquecimiento de la misma, hecho que no ha ido siempre acorde al establecimiento de un sistema democrático. A tal respecto, la sociedad española asiste a un resurgimiento de brotes racistas y xenófobos. En este artículo presentamos la Educación Intercultural como el modelo más adecuado para ofrecer respuesta a los problemas que surgen en una sociedad multicultural, realizándose una reflexión sobre su necesidad e introducción en el sistema educativo. Su concrección se focaliza esencialmente en el curriculum ofertado por la escuela, que debería sustentarse en la aceptación y valoración del pluralismo.
ABSfRACT: We live in a democratic society which is characterized by an increasing presence of people from other cultures, ethnic groups and ideologies. It is presumed that the difference these people bring to our society should be seen as elements of value and enrichment of our culture, especially since this is in accordance with the democratic way of thinking. At the moment however a resurgance of racism and xenophobia has become evident in Spanish society. In this paper we present a model of lntercultural Education as a answer to the problems which arise in a multicultural society, and in which we reflect on the need to introduce it into the educational system. The development of this model can be carried out within a school curriculum, which will allow students to accept and value pluralism.
Primary author: De Haro Rodríguez, Remedios
Published in: Anales de Pedagogía, Nº 12-13, 1994-1995
URI: http://hdl.handle.net/10201/49829
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Description: Esta revista engloba los años 1994-1995 y los números 12-13.
Geographic Materia: España
Appears in Collections:Nº 12-13 (1994-1995)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educar desde el pluralismo.pdf865,68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons