Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/49498

Title: Calidad de liderazgo en la formación inicial
Other Titles: Quality of leadership in basic training
Issue Date: 2016
Publisher: Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
ISSN: 2340-8812
2254-4070
Related subjects: 79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos.Deportes
Keywords: Calidad
Liderazgo
Quality
Leadership
Abstract: El objetivo del artículo es identificar el estilo de liderazgo de los alumnos de primer curso de Grado en Ciencias de la Actividad Física y Deporte, futuros líderes de grupos-equipos humanos. La muestra está formada por 112 alumnos, de los que 76 (67,9%) son hombres y 36 (32,1%) mujeres. Se administró la versión española del Cuestionario de Liderazgo Multifactorial. Los resultados muestran una mayor influencia idealizada (atribución) con una media de 2,86, mientras que la conducta Laissez Faire obtuvo unos valores casi testimoniales de 1,29 puntos. Determinar que los alumnos de la muestra utilizan preferentemente el modelo transformacional, seguido muy de cerca por el transaccional. Este hecho repercutirá positivamente en los grupos-equipos humanos que puedan dirigir, respondiendo así, a los emergentes contextos organizativos que demandan principalmente acciones-cualidades-atributos presentes en dicho modelo.
ABSTRACT: The aim of the article is to identify the kind of leadership in first-years students in the Degree of Sports and Exercise Sciences,who will become leaders of human team-groups. The sample is constitute by 112 students; 76 (67.9 %) are men and 36 (32.1 %) are women. The spanish version of Cuestionario de Liderazgo Multifactorial was provided to them. The results show a greatest idealized influence (attribution) with the average of 2.86, while the Laissez Faire behavior got 1.29 which can be categorize as merely symbolic. It determines that the sample students use preferably the transformational model, closely followed by the transactional one. The later fact will have an effect on the human team-groups they could lead, answering then, to the rising organizational contexts that mainly demand actions-qualities-attributes to be present in this model.
Primary author: Martínez Moreno, Alfonso
Morales Baños, Vicente
Ibáñez Pérez, Ricardo
Faculty / Departments / Services: Facultad de Ciencias del Deporte
Published in: Sportk, Vol. 5, nº 1 (2016) Supl.
URI: http://hdl.handle.net/10201/49498
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 3
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol 5, Nº 1 (2016) Suplemeto

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
254091-882371-1-SM.pdf236,93 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons