Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/48322

Title: Eficacia de los mapas conceptuales en el desarrollo de las competencias en información electrónica
Other Titles: Effectiveness of concept mapping in developing information search and evaluation skills
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1697-7904
Related subjects: 31 - Demografía. Sociología. Estadística
Keywords: Alfabetización informacional
Destrezas de información
Mapas conceptuales
Information literacy
Information skills
Concept mapping
Abstract: Para determinar la eficacia de los mapas conceptuales en el desarrollo de las competencias informacionales se seleccionaron, mediante la técnica de muestreo no probabilístico, 30 estudiantes matriculados en un curso de Gerencia en la Universidad de Puerto Rico en Bayamón (UPRB) durante el año académico 2012-2013. Se utilizó un enfoque de investigación cuantitativo y un diseño cuasi-experimental. Los estudiantes participaron en una unidad instruccional sobre búsqueda y evaluación de información, basada en mapas conceptuales. Para determinar el aprendizaje de los estudiantes se administró un examen que también fue utilizado como preprueba. Para conocer su opinión sobre la estrategia implementada se administró un cuestionario de opinión. Debido a que hubo un aumento significativo en las medias aritméticas de la posprueba cuando se comparó con las medias de la preprueba se concluyó que los mapas conceptuales representan una estrategia efectiva para el aprendizaje de competencias de búsqueda y evaluación de información.
Abstract: To determine the effectiveness of concept mapping in developing information skills, through nonprobability sampling technique were selected 30 students enrolled in a Management course at the University of Puerto Rico at Bayamon during the academic year 2012-2013. A quantitative research approach and a quasiexperimental design was used. The students participated in an instructional unit on searching and evaluating information, based on concept maps. To determine student learning a test was used as a pre and posttest. To know the opinion of students on the strategy implemented an opinion questionnaire was administered. Because there was a significant increase in the arithmetic means of the posttest when compared with average pretest it was concluded that concept maps represent an effective strategy for learning skills of finding and evaluating information.
Primary author: Maldonado Rivera, Ivette
Romero, Liz
Published in: Anales de documentación, Vol.19, nº1, 2016
URI: http://hdl.handle.net/10201/48322
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Temporary material: Curso académeco 2012-2013
Geographic Materia: Puerto Rico
Appears in Collections:Vol. 19, nº 1 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
231871-868591-1-PB.pdf134,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.