Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/48043

Title: Triatlón: un enfoque innovador en la enseñanza secundaria
Other Titles: Triathlon: an innovative approach in Secondary School Physical Education
Issue Date: 2016
Publisher: Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
ISSN: 2340-8812
2254-4070
Related subjects: 79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos.Deportes
Keywords: Triatlon
Educación física
Triathlon
Physical education
Abstract: Este trabajo presenta la implementación de una unidad didáctica innovadora de Triatlon en un contexto de educación Física escolar. La propuesta diseñada, integrada en la Programación Docente, introduce a los alumnos a este deporte y fomenta la actividad física en el medio natural como medio de mantenerse activo, saludable y en forma. Los resultados sobre el impacto de la unidad didáctica en los estudiantes fueron estudiados a través de grupos de discusión. Los estudiantes parecen haber tomado conciencia del deporte del Triatlón y demostraron conocimientos y habilidades relacionadas con éste. Esta unidad innovadora les ha proporcionado la oportunidad para aprender estas habilidades y practicar este deporte fuera del ámbito escolar y aumentar sus niveles de actividad física. Su desarrollo inicial puede parecer condicionada a la ubicación y características de material muy específico, pero con las modificaciones apropiadas puede ser adaptado e incluido en la EF escolar
ABSTRACT: This paper presents an innovative implementation of Triathlon in a school-based Physical Education context. A teaching unit of Triathlon was designed to become part of the Physical Education Syllabus. It introduced adolescents to Triathlon fostering physical activity in the natural environment to stay active, healthy and fit. The results on the impact of the unit on students were studied through discussions with focus groups. Students seem to have become aware of the sport of Triathlon and demonstrate outcomes on knowledge, understanding and basic skills related to Triathlon. This unit has provided them the opportunities to learn these skills and practise this sport beyond school based Physical Education and increase their levels of physical activity. Its initial development may seem conditioned upon location and characteristics of very specific material, but with appropriate modifications it can be adapted and included in the  schoolbased Physical Education Syllabus.
Primary author: Machota Blas, V.E.
Published in: Sportk, Vol. 5, nº 1 (2016)
URI: http://hdl.handle.net/10201/48043
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 10
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol 5, Nº 1 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
249121-867311-1-SM.pdf312,54 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.