Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/47056

Title: Una mirada retrospectiva en la conformación de una comunidad virtual de aprendizaje. Un estudio con alumnos de posgrado
Other Titles: A Retrospective Look at the Creation of a Virtual Learning Community. A Study of Posgraduate Students
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Comunidad virtual de aprendizaje
Contexto
Estudiantes
Posgrado
Virtual learning community
Context
Students
Posgraduate
Abstract: El presente trabajo describe una experiencia desarrollada en un ámbito universitario de posgrado, que tiene como propósito analizar la conformación de comunidades virtuales de aprendizaje atendiendo a sus principales características. Participaron del estudio 50 estudiantes de un curso de posgrado con modalidad virtual enmarcado dentro de una Maestría sobre la Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales de una universidad pública en Argentina. Para la recolección de datos se utilizaron tareas elaboradas por los estudiantes y análisis de las interacciones en los foros de discusión. La discusión de resultados da cuenta que el curso brindó oportunidades para que se desarrollaran apoyos, debates y la socialización de las ideas de forma simultánea y elaborada que permitieron el desarrollo de una comunidad de aprendizaje.
This paper describes an experience that took place at a posgraduate university program. The aim is to to analyze the creation of virtual learning communities according to their main characteristics. 50 students from a postgraduate course in virtual mode participated in this study, which took place in a Master on the Teaching of Natural Sciences at a state university in Argentina. For data gathering, tasks developed by students and analysis of interactions in discussion forums were used. Discussion of results shows that the course provided opportunities for support, discussion and simultaneous development and socialization of ideas which allowed the development of a learning community.
Primary author: Martín, Rocío Belén
Paoloni, Paola Verónica
Rinaudo, María Cristina
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 47, 2015
URI: http://hdl.handle.net/10201/47056
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2015, N. 47



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.