Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/46587

Title: Herramienta de Apoyo para el Aprendizaje a Distancia de la Lógica en la Ingeniería Informática
Other Titles: Support Tool for E-learning in Logic in Computer Science Engineering
Issue Date: 9-Oct-2015
Keywords: Logic
E-learning
Learning tools
Technology enhanced learning
Intelligent tutoring system
Lógica
E-learning
Herramientas de aprendizaje
Tecnologías para la educación
Sistema de tutor inteligente
Abstract: Logic as a subject in computer engineering has characteristics and difficulties similar to those of other mathematics related subjects: very low academic achievement and high dropout. In instrumental disciplines such as logic, an interactive teaching-learning process is fundamental, and the immediate feedback is a key element of academic success. In a traditional face to face logic course the necessary feedback and support is usually provided by the classroom interaction between students and teacher. In contrast, in an e-learning paradigm based on the web, this feature can be provided through an intelligent tutor type tool. This article presents the design, development and implementation of a learning support tool for a non-face to face course of logic in the computer engineering program. This tool follows the perspective of student-centered design to provide the elements necessary for a successful learning experience. It also presents an pilot test with the evaluation of its results and a general discussion on the implementation of such tools for distance learning and self-learning
Las asignaturas de lógica en ingeniería informática presentan características y dificultades similares a las de otras materias de carácter matemático: un rendimiento académico muy bajo y un alto de abandono. En disciplinas instrumentales como es el caso de lógica, es fundamental un proceso de enseñanza-aprendizaje interactivo y el feedback inmediato representa un elemento clave del éxito académico. En un curso de lógica presencial y tradicional la interacción con el profesor por lo general proporciona el feedback y apoyo necesario. En cambio, en un paradigma de e-learning basado en la web, esta característica del profesor presencial puede ser proporcionada por un sistema de tipo de tutor inteligente. En este artículo se presenta el diseño, desarrollo y puesta en marcha de una herramienta de apoyo al aprendizaje para un curso no presencial de lógica en la titulación de ingeniería informática. Esta herramienta sigue la perspectiva del diseño centrado en el estudiante con el fin de proporcionar los elementos precisos para una experiencia de aprendizaje exitoso. Se presenta también una prueba piloto con evaluación de resultados y una discusión general sobre la aplicación de este tipo de herramientas al aprendizaje a distancia y al autoaprendizaje.
Primary author: Huertas, Maria Antonia
Mor Pera, Enric
Guerrero Roldán, Ana Elena
URI: http://hdl.handle.net/10201/46587
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2010, N. 24



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.