Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/46550

Title: Narrativas autobiográficas de estudiantes a distancia: emergencia de una perspectiva intercultural
Other Titles: Autobiographical Narratives of Online Learners: Emergence of an Intercultural Perspective
Issue Date: 2014
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Autobiography
Online students diversity
Interculturality
Autobiografía
Estudiantes a distancia
Diversidad
Interculturalidad
Abstract: In order to account for the diversity which is characteristic of distance learners, the following question was posed, how do distance learners live their diversity, from their autobiographical narratives? A lab at a distance for autobiograhical narrative was set to analyse this issue. A script for the genre was designed and sent to 50 voluntary students via e-mail. The students were part of a High School program offered by a public distance university from Mexico. 3 narratives were selected out of 33 sent on the whole by students. Analysis of the available data and discusion of the results based on theory was carried out. The results show a visibility of the diversity that is characteristic of distance learners, but also an emergence of the intercultural perspective in virtual context, a fact that requires further research. The paper concludes that the distance modality faces, among others, the challenge to take educational action so as to socialise culture taking management and collective intelligence processes as a starting point.
Con el fin de dar cuenta de la diversidad a la que subyacen los estudiantes a distancia se tuvo a bien trabajar con la pregunta que guió la presente investigación: ¿cómo viven la diversidad cultural los estudiantes a distancia desde sus narrativas autobiográficas? Para el desarrollo de la misma se implementó un Laboratorio de escritura autobiográfica a distancia, por lo que se diseñó un guión de escritura sobre dicho género literario, que se envío vía correo electrónico a 50 estudiantes voluntarios del Programa de Bachillerato que ofrece una Universidad pública mexicana de educación a distancia y se recibieron como respuesta 33 narrativas autobiográficas de participantes voluntarios, de los cuales, tres fueron seleccionadas para el presente estudio. Seguidamente hicimos el análisis de datos y la discusión de los resultados con la teoría, cuestión que nos lleva a visibilizar la diversidad que caracteriza históricamente a los estudiantes a distancia y a estimar que existe una emergencia de la perspectiva intercultural en los contextos virtuales, así como necesidad de hacer investigación en este sentido. Finalmente podemos decir que esta modalidad enfrenta, entre otros, el desafío de emprender la acción educativa para socializar la cultura, a partir de procesos de gestión e inteligencia colectiva.
Primary author: Romo Medina, Adela
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 41, 2014
URI: http://hdl.handle.net/10201/46550
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 16
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2014, N. 41



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.