Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/46190

Title: Integración de redes sociales y entornos virtuales de aprendizaje
Other Titles: Integrating Social Networks and Virtual Learning Environments
Issue Date: 24-Jul-2015
Keywords: Redes sociales
Aprendizaje
Microblogging
Aprendizaje informal
Moodle
Social network
Learning
Environment
Informal learning
Abstract: En este artículo se plantea un nuevo modelo de formación utilizando redes sociales inmersas en un ambiente Moodle. La aplicación del concepto de redes sociales da paso al aprendizaje informal dentro del ambiente formal que constituye un curso. El modelo planteado cuenta con dos modalidades, la primera de ellas permite a los estudiantes ingresar libremente comentarios en un curso; en la segunda, los comentarios se ingresan en torno a las orientaciones del docente. En ambos casos la discusión e interacción se ve fortalecida a través de las funcionalidades de diálogo típicas de una red social. El modelo se resume en una herramienta que integra conceptos tradicionales (Moodle) y emergentes como las redes sociales y recursos web 2.0 con una perspectiva sistémica que envuelve al estudiante en una metodología que aprovecha las ventajas del aprendizaje informal en un ambiente formal.
In this article a new learning model based on social networks integrated in a Moodle environment is presented. Social network concept is the base for informal learning to be part of a formal course. The proposed model has two formats, the first one allows students to freely add comments in a course, the second allows students to discuss about the content provided by teachers, and both discussion and interaction is strengthened through the dialogue's typical functions in a network. The model is summarized in a tool that integrates traditional concepts (Moodle) and emerging social networks and web 2.0 resources with a systemic approach that involves to student in a methodology that takes advantage of informal learning in a formal setting.
Primary author: Torres-Diaz, Juan Carlos
Jara, Dunia Inés
Valdiviezo, Valdiviezo
URI: http://hdl.handle.net/10201/46190
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2013, N. 35

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Integrating Social Networks and Virtual Learning Environments.pdf460,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.