Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/46164

Title: Calidad en entornos ubicuos de aprendizaje
Other Titles: Quality in ubiquous learning environments
Issue Date: 17-Jul-2015
Keywords: Calidad
M-learning
Entornos ubicuos de aprendizaje
Quality
Ubiquous learning environments
ULE
Abstract: La tecnología ubícua permite a los individuos aprender allí donde estén, y contar para ello con los componentes de su entorno social. Esta es la idea que se mantiene como tema de fondo en el presente trabajo. El objetivo es abordar la calidad centrada en el aprendizaje en los entornos apoyados con tecnología móvil: Suministrar elementos de referencia para el diseño instruccional y para los usuarios. Para ello estudiamos rasgos, requisitos e indicadores que permitan evaluar las actividades que se hacen o pueden hacer con el apoyo de los dispositivos, y cómo se organizan en función de los aprendizajes. El objetivo es pues la evaluación y la forma de evaluar la solidez pedagógica del aprendizaje móvil o ubícuo. Para ello desarrollaremos una serie de reflexiones sobre la aplicación de ideas y conceptos extraidos de losdesarrolos teóricos constructivistas y socioconstructivistas y a partir de ellos establecemos seis elementos de evaluación.
Ubiquous technology allows individuals to learn wherever they are with the help of the components of their social environments. This is the idea behind the core of this paper. The objective is to deal with quality centered in learning in environments that are supported by mobile technology: to provide elements of reference for the instructional design and for users. With this purpose in mind, we studied features, requirements and indicators that allow an evaluation of the performed activities or that can act as support for the devices; and how they are organised in relation to learning. The objective is, thus, how to evaluate mobile or ubiquous learning and its pedagogic soundness. To achieve this aim, we will develop a series of reflections on the application of ideas and concepts taken from constructivists and socioconstructivist theoretical developments, and set six elements of evaluation from them.
Primary author: Zapata-Ros, Miguel
URI: http://hdl.handle.net/10201/46164
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2012, N. 31

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.