Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45752

Title: Innovar en la enseñanza de grado. Crónica de una experiencia de trabajo grupal en entornos virtuales
Other Titles: Innovations in College Teaching. Chronicle of a Group Work Experience in Virtual Environments.
Issue Date: 15-Jul-2015
Keywords: Virtual environment
Participation in forums
Answer to help request
Univeris
Higher education
Entornos virtuales
Participación en foros
Atención a pedidos de ayuda
Nivel universitario
Abstract: The article describes an innovation experience implemented with college students. The proposal consisted in setting a virtual instance based on virtual collaborative work. The experience was implemented in three subjects during two consecutive academic terms. 199 students participated in groups solving a task. Their interchanges were recorded in groups forums. In the final instance, each group took a face-to-face interview. Moreover, messages posted in the virtual communication channels were also analyzed, mainly those which looked for help. Besides describing the experience, the article presents the main results focusing on the perceptions and valuations expressed by students as well as the potentialities of the proposal to favour help requests
El artículo describe una experiencia de innovación pedagógica implementada en nivel de grado. La propuesta consistió en la puesta en funcionamiento de una instancia virtual (en asignaturas de cursado tradicionalmente presencial), en la que el eje estuvo centrado en el trabajo colaborativo en un entorno mediado por tecnologías. La experiencia se implementó en tres asignaturas, durante dos ciclos lectivos consecutivos. Participaron 199 estudiantes quienes, conformados en grupos, daban respuesta a una tarea asentando sus intercambios en foros virtuales habilitados para cada grupo. En la instancia final, cada grupo dio respuesta a una entrevista presencial. Asimismo, se analizaron también los mensajes asentados en los canales de comunicación virtual, atendiendo especialmente a aquellos que contenían pedidos de ayuda. Así entonces, además de describir la experiencia, el artículo presenta los principales resultados, atendiendo a las percepciones y valoraciones que expresaron los estudiantes así como a las potencialidades de la propuesta para favorecer los pedidos de ayuda.
Primary author: Chiecher, Analía
URI: http://hdl.handle.net/10201/45752
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 29 (2011)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.