Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45472

Title: Valores educativos y programas educativos municipales
Other Titles: Educational values and local educational programmes
Issue Date: 30-May-2012
Keywords: Ciudades educadoras
Educación no formal
Investigación educativa
Valores educativos
Educating cities
Non-formal education
Educational research
Educational values
Abstract: El objetivo del estudio que se presenta es el análisis de los valores educativos trabajados en las actividades y programas educativos del Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz. La metodología utilizada ha sido la siguiente: 1.- Análisis textual de cada uno de los principios de la Carta de CE.  2.- Análisis de las siguientes variables: objetivos (generales y específicos), descripción de los programas, contenidos, usuarios a quien se destina, aspectos organizativos, etc. 3.- Análisis estadístico descriptivo tanto de los valores correspondientes a cada actividad, como de las distribuciones por departamentos. 4.- Contraste entre los resultados obtenidos en el análisis estadístico y la opinión de personas que han intervenido en la confección y desarrollo de los programas. Entre las conclusiones destacan las siguientes: 1.- Los valores más trabajados en el conjunto de programas son la formación, la calidad de vida y la responsabilidad. Por el contrario los valores menos trabajados son: la paz y la integración, la participación y la solidaridad.
The aim of this research study is to analyse the educational values worked on in educational programmes undertaken by the City Council of Vitoria-Gasteiz (Spain). The methodology is the following: 1) Text analysis of each of the principles outlined in the Charter of Educating Cities. 2) Analysis of the following variables: (general and specific) objectives, description of the programmes, content, target users, organisational features, etc. 3) Descriptive, statistical analysis of both the values for each activity, and the distribution by department. 4) Comparison of results obtained in the statistical analysis with the opinions of participants who took part in the design and development of the programmes. Conclusions: The values most dealt with in the different programmes were training, quality of life, and responsibility. At the opposite end, the values least worked on were peace and integration, participation and solidarity.
Primary author: Santiago Etxeberría, Karlos
Lukas Mujika, Jose Francisco
Lizasoain Hernández, Luis
Joaristi Olariaga, Luis
URI: http://hdl.handle.net/10201/45472
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 367-382
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.30, Nº 2 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Valores educativos y programas educativos municipales.pdf787,93 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.