Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45465

Title: INCOTIC-ESO. Cómo autoevaluar y diagnosticar la competencia digital en la Escuela 2.0
Other Titles: INCOTIC-ESO. Self-assessment and diagnosis of digital competence at "school 2.0"
Issue Date: 30-May-2012
Keywords: Autoevaluación
Competencia digital
ESO
Planificación
TIC
Digital technology
Assessment
Secondary education
Tools
ICT
Abstract: La implementación de la Escuela 2.0 pivota, en parte, sobre la competencia digital digital del alumnado de Ciclo Superior de Educación Primaria o Primer Ciclo de Educación Secundaria. Sin embargo, esta competencia tan importante en la Sociedad del Conocimiento acaso no esté suficientemente consolidada por ese alumnado. Para ello, se ha diseñado INCOTIC-ESO, una herramienta diseñada para realizar una evaluación autodiagnóstica de la competencia digital que nos permitirá ajustar la planificación de la docencia de esta competencia cuando sea necesario. El objetivo de este artículo es presentar el proceso de diseño, validación y fiabilización de esta herramienta así como los primeros datos extraídos de su aplicación a un grupo piloto.
Spanish Program «Escuela 2.0» (one student, one laptop) in Compulsory Education is partially based on students' digital competence, which is of paramount importance in today's Knowledge Society. Yet, many students have not fully developed this competence. INCOTIC-ESO is a tool designed for self-assessing the digital competence, which will enable adjusting the teaching of this competence when necessary. The aim of this paper is to present the design, validation and reliability process of this tool, as well as the first data after its implementation on a pilot group. Keywords: digital technology, assessment, secondary education, tools, ICT.  
Primary author: González Martínez, Juan
Espuny Vidal, Cinta
de Cid Ibeas, María José
Gisbert Cervera, Mercè
URI: http://hdl.handle.net/10201/45465
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 287-302
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.30, Nº 2 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
INCOTIC-ESO. Como autoevaluar y diagnosticar la competencia digital en la Escuela 2.0.pdf1,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.