Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45450

Title: Enfoques de aprendizaje y rendimiento institucional y afectivo de los alumnos de la titulación de ciencias de la actividad física y del deporte
Issue Date: 1-Jul-2008
Keywords: Higher education
Approaches to learning
Academic achievement
Afective achievement
Educación superior
Enfoques de aprendizaje
Rendimiento institucional
Rendimiento afectivo
Abstract: The present research can be included in the area of Student Approaches to Learning. The aim of this study is to analize the relationship between approaches to learning and academic and afective achievement. A total of 713 students participed in the study, from five Universities, selected among 22 in with the studies of Physical Activity and Sport Sciences during 2003- 2004. For the data collection two questionnaires has been used: Student Process Questionnaire (SPQ-2F) by Biggs and Kember and Questionnaire about Personal Aspects and Academics in University Students (CAPAEU). The results show significant relationship in the affective and academic achievement and the approaches to learning adapted, being the achievement higher in both cases students who adopt a deep approach to learning: they get better qualifications and feel more satisfied.
La presente investigación se enmarca en la teoría denominada Student Approaches to Learning. El objetivo de este estudio gira en torno al análisis de la relación entre los enfoques de aprendizaje y el rendimiento institucional y afectivo. Han participado 713 alumnos, pertenecientes a cinco facultades, seleccionadas entre las 22 que impartían la titulación de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte durante el curso 2003-2004. Para la recogida de información se han utilizado dos cuestionarios: el Cuestionario de Procesos en el Estudio (CPE) de dos factores de Biggs y Kember y el Cuestionario sobre Aspectos Personales y Académicos en Estudiantes Universitarios (CAPAEU). Las conclusiones indican que existe una asociación significativa en cuanto al rendimiento institucional y afectivo y el enfoque de aprendizaje adoptado, siendo el rendimiento mayor en ambos casos en los alumnos que adoptan un enfoque profundo: éstos obtienen mejores calificaciones y se sienten más satisfechos.
Primary author: Ruiz Lara, Encarnación
Hernández Pina, Fuensanta
Ureña Villanueva, Fernando
URI: http://hdl.handle.net/10201/45450
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 307-322
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.26, Nº 2 (2008)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.